De afgelopen weken is er op het gebied van internet marketing veel gebeurd. Zoekmachine Google is hard bezig, met behulp van een update aan het algoritme, de zoekresultaten te verbeteren. Het algoritme van Google is een formule waarmee per site/pagina bepaald wordt wat de relevantie van deze site/pagina is bij bepaalde zoektermen.
Wie zal het treffen?
Google lijkt zogenaamde contentfarms en websites met kwalitatief slechte content uit haar rankings te halen of als minder belangrijk te beoordelen. De update van Google is in de Verenigde Staten inmiddels uitgevoerd en had daar invloed op bijna 12% van de zoekresultaten. In Nederland zal de update binnenkort ook doorgevoerd worden. De ‘Panda Update’ is een ontwikkeling die we zeker in de gaten moeten houden. Maar dat Google wederom op de stoel van de gebruiker gaat zitten is wel duidelijk…
Zoekmachine Google legt de focus al tijden op de toegevoegde waarde voor bezoekers. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat de snelheid van een website onlangs een officiële rankingsfactor is geworden. Google streeft ernaar om bezoekers kwalitatief goede websites aan te bieden die relevant zijn aan de gebruikte zoekterm.
Relevante en unieke content voor de bezoeker
Websites moeten daarom meer dan ooit energie steken in het schrijven van kwalitatief goede, maar vooral ook unieke webteksten. Het kopiëren (duplicate content) van content wordt harder gestraft dan ooit. Houd daarom in het achterhoofd dat tekst geschreven moet worden voor bezoekers, niet voor zoekmachines. Probeer de gebruikers van uw website content aan te bieden die meerwaarde biedt.
User generated content
Een unieke mogelijkheid voor het creëren van unieke content is user generated content. Vooral voor webshops is het erg belangrijk om bijvoorbeeld reviews op uw website toe te laten. Naast een grote dosis unieke en regelmatig vernieuwende content, vergroten reviews het vertrouwen van de consument. De geloofwaardigheid van een webwinkel en product wordt verhoogd waardoor het een conversieverhogende werking heeft.
Verwachtingen
Komende weken zal de update ook in Nederland worden doorgevoerd. Het is daarom erg belangrijk om uw bezoekersaantallen en rankings in de gaten te houden. Vooral startpagina’s en affiliate websites lijken de dupe te worden van de ‘Panda Update’. De websites bevatten over het algemeen weinig unieke en waardevolle content. Tot dusver hadden backlinks vanuit startpagina’s nog invloed op de rankings, maar de kans is dat deze effecten binnenkort geheel wegvallen. Reden genoeg om goed na te denken over uw linkbuildingstrategie.
Al met al zien we dat zoekmachine optimalisatie nog steeds erg aan verandering onderhevig is. Steeds weer komen nieuwe dingen boven die effect hebben op de rankings van zoekmachines. Reden genoeg om alle ontwikkelingen nauwlettend in de gaten te houden en bij te sturen op het moment dat het nodig is. Google probeert de zoekresultaten voor de bezoeker alleen maar relevanter te maken, waar we allemaal alleen maar erg blij mee moeten zijn. Hoe de update in Nederland uit zal vallen is nog onduidelijk, maar we houden de ontwikkeling in de gaten. Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen op het gebied van zoekmachine optimalisatie? Neem vrijblijvend contact met ons op voor het maken van een afspraak.