Mobiele website of mobiele app?

Karel-Jan 3 maart 2011

In welk geval kies je voor een mobiele webapplicatie en wanneer voor een mobiele applicatie, ook wel native apps genoemd? Een vraag waar op het internet al jaren veel over gespeculeerd wordt.

Ik ben altijd een grote fan van mobiele web applicaties geweest. Mijn aandacht werd dan ook getrokken door een artikel op TechCrunch: HTML 5 is An Oncoming Train, But Native App Development is an Oncoming Rocket Ship. Een artikel waar een duidelijke nadruk op native apps wordt gelegd. Een ontwikkeling die ik niet had verwacht en graag anders zou zien.

Uit een onderzoek van AppsFire blijkt dat smartphone bezitters slechts 12% van de tijd spenderen in de browser. Dit is een groot contrast tegenover de 47% die besteed wordt aan het gebruik van native apps. Met de komst van HTML 5 had ik juist een ommekeer verwacht, waarbij de webapps een grote inhaalslag zouden maken. Tot dusver blijft deze verwachting echter uit. Volgens een artikel op de Wall Street Journal stapt zelfs Google van zijn webonly policy af. Google heeft onlangs een reeks software engineers aangenomen om mobiele applicaties te ontwikkelen. Persoonlijk hoop ik dat deze ontwikkelingen niet te koste gaan van de webapps van Google. Dat is namelijk één van de redenen waarom ik zo’n fan van Google ben. Google maakt erg goede webapplicaties. Bekijk Gmail, Google Calendar of Google Docs maar eens in je mobiele browser, dat werkt perfect. Ik kan me dan ook niet vinden in de onderstaande quote uit het artikel van TeleCrunch.

Google has done some great work with HTML5 — some of their mobile web apps are quite good. In fact, they’re arguably the best web apps out there. But they too are nowhere near native app good.

Ik vind juist dat de webapps van Google qua gebruikerservaring erg in de buurt komen van native apps. Met de komst van HTML 5 is de potentie van goede webapps alleen maar groter geworden. Om aan te geven wat er zoal mogelijk is, moet je maar eens kijken naar Chalk. Een eenvoudige webapp voor de iPad ontwikkeld door 37 Signals. Ik ben een groot fan van 37 Signals. Niet alleen door de manier waarop ze werken, maar ook door hun visie op het internet. Zo hebben ze onlangs de keuze gemaakt om alleen webapps te ontwikkelen en geen native apps. Een keuze die ik kan beamen.

Native apps

Ik ben een groot voorstander van webapps, dat moge duidelijk zijn. Er zijn uiteraard wel redenen te bedenken wanneer een native app een logischere oplossing kan zijn:

  • De applicatie is erg complex en uitgebreid;
  • Je gebruik wilt maken van build-in mobiele functionaliteiten zoals de camera of gps;
  • Je de inhoud ook offline beschikbaar wilt maken;
  • De applicatie een direct onderdeel van je verdienmodel is.

Houd dan wel rekening met de volgende nadelen:

  • Minder controle over updates. Updaten gaat vaak niet gemakkelijk;
  • De inhoud komt mogelijk niet door een keuring heen;
  • Het bijna ondoenlijk is om voor alle mobiele platforms een mobiele applicatie te maken, wat resulteert in hoge ontwikkelkosten.

Met een webapplicatie loop je niet tegen deze issues aan. De gebruiker maakt altijd automatisch gebruik van de meest recente versie, je hoeft geen rekening te houden met voorwaarden van de Apple Store en de applicatie werkt zonder al te veel moeite op verschillende platforms.

Mijn conclusie, kijk eerst naar de mogelijkheden van een webapplicatie, en vervolgens naar de mogelijkheden van een native app. En niet andersom.

1 reactie

  1. Het artikel “App of geen app, dat is de vraag” https://twitpic.com/ is denk ik een mooie aanvulling op dit verhaal. Het gaat in dit artikel met name over het wel of niet nemen van een native mobiele applicatie. De factoren die ze noemen gelden denk ik evengoed ook voor mobiele webappliacties, net zoals de volgende 10 tips:

    • iPhone is een goed platform om te starten.
    • Kies en pakkende naam voor de app.
    • Maak de app verslaved.
    • De app moet intuitief in gebruik zijn.
    • Denk na over de beoogde levensduur van de app.
    • Denk na over het terugverdienen van de app.
    • De app hoeft niet perfect te zijn bij introducite maar zorg dat de basisfuncties werken.
    • Hou er rekening mee dat gebruikers de app anders gebruiken dan bedoeld.
    • Zorg voor een goede klantenservice.

Altijd op de hoogte blijven?