Menu

Adverteren met Groupon

Jan Lammert 21 maart 2011

Het laatste halfjaar begint de naam Groupon in Nederland steeds bekender te worden. Bij ondernemers dankt Groupon in eerste instantie deze bekendheid door de verwachte beursgang ter waarde van een slordige 15 miljard dollar in Amerika.

De laatste tijd krijg ik echter ook steeds meer inhoudelijke vragen over wat Groupon is en welke mogelijkheden Groupon biedt. En dat laatste is een goede zaak. Groupon biedt ondernemers op dit moment namelijk interessante kansen. Deze kansen wil ik graag met jullie delen.


Wat is Groupon?

Voordat ik deze kansen met jullie deel wil ik eerst uitleggen wat Groupon is en hoe ze werken. Groupon is een website die elke dag een scherpe aanbieding heeft voor haar leden. Zowel een lokale als een landelijke aanbieding. Het unieke van Groupon is dat deze aanbieding niet alleen bijzonder scherp geprijst is maar ook nog eens wordt gemaild naar iedereen die ingeschreven staat bij Groupon. In Nederland beschikt Groupon over een klein 2 miljoen adressen. Door deze actieve benadering is het bereik van Groupon groot. Een landelijke aanbieding kan daardoor zomaar tussen de 1.000 en 2.000 keer worden verkocht. Dat klinkt goed en is voor veel ondernemers ook interessant. Er zitten echter een tweetal addertjes onder het gras. Ten eerste verlangt Groupon dat een ondernemer met een bijzonder scherpe aanbieding komt. Het geven van 50% korting is in principe de standaard. De ondernemer in kwestie moet dus de prijs van het product met de helft verlagen. Dat is echter nog niet alles. Groupon doet het namelijk niet gratis. Zij vragen daarom nog een keer 50% provisie voor elk verkocht product. Resumé: Wanneer je als ondernemer zaken doet met Groupon gaat de prijs van je product 2x door de helft. De eerste keer voor 50% korting en de tweede keer door de 50% provisie voor Groupon, kost je product normaliter 10 euro dan hou je nu €2,50 over.

Voor wie is Groupon interessant?

Is het dan nog wel interessant om te adverteren met Groupon? Absoluut. Groupon richt zich met name op lifestyle producten. Er zijn lifestyle producten waarvan de kostprijs erg laag is of waarbij het voor de totale kostprijs niet veel uitmaakt of er veel of weinig klanten gebruik maken van het product. Voorbeelden van producten die geschikt zijn voor een Grouponactie zijn online abonnementen of tickets voor voorstellingen. Daarnaast is Groupon een handig middel om je product meer bekendheid te geven en betaal je alleen voor het resultaat dat het oplevert.

Tips voor werken met Groupon.

Wanneer je zaken gaat doen met Groupon zijn er wel een aantal aandachtspunten waar je op moeten letten. Hieronder de aandachtspunten op een rijtje:

  • Check, check, dubbelcheck. Hoewel het principe van Groupon logisch klink (2x door de helft) gaan veel ondernemers toch nog ergens de mist in met hun calculatie. Soms vergeet men de BTW of vergeet men dat Groupon 50% vraagt over het gehele product en dus ook over de verzendkosten. Reken alle scenario’s daarom goed door en schroom niet om Groupon hierin te betrekken. Ook zij hebben belang bij een goed verloop en denken graag met je mee.
  • Verklein de kans op een annulering. Consumenten krijgen van Groupon de mogelijkheid om een order te annuleren. Dit is juridisch gezien ook hun goed recht. Probeer dit echter tot een minimum te verkleinen door de consument zo goed mogelijk te informeren over de mogelijkheden maar ook over onmogelijkheden van het product.
  • Vergroot de kans op cross-selling. Het is natuurlijk fijn dat men ‘de deal van de dag’ koopt maar het is nog fijner als men een ander product koopt. Over deze producten hoef je namelijk geen provisie aan Groupon te betalen. Wijs klanten dus ook op andere productmogelijkheden.
  • Onderhandel met Groupon. Groupon behandelt je als een partner, dat wil zeggen; samen met jou willen ze graag een zo mooi mogelijke deal maken. Wanneer je met goede redenen komt waarom je geen 50% provisie of korting kunt geven wil men hier wel naar luisteren.
  • Voeg social share buttons toe op de betreffende pagina, bezoekers van de pagina kunnen dan eenvoudig, extra reclame voor deze actie maken.
  • Wees klaar voor veel orders en veel bezoekers. De bezoekers komen met duizenden tegelijk op je website en dit kan technische consequenties hebben. Zorg dat je daar klaar voor bent. Zorg daarnaast dat je ook klaar bent voor een vlotte orderafhandeling anders krijg je tientallen of honderden telefoontjes met de vraag wanneer het product wordt geleverd.

Benieuwd naar nog meer tips? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij zijn niet Groupon maar helpen bedrijven graag met de online marketing en begeleiden bedrijven ook met hun eerste deal op Groupon of andere aanbiedingssites.

3 reacties

  1. Ik hoor er positieve en negatieve verhalen over. Het ligt er denk ik zeker aan, zoals je al aangeeft, hoeveel marge je hebt op je product of het zinvol is om met Groupon te adverteren.

    Ik zag laatst een speech van een ondernemer uit Groningen die zijn ervaringen met Groupon deelde. Misschien leuk om te kijken: https://vimeo.com/19836014

  2. Jan Lammert,

    Waardevolle info!

    Wanneer je Groupon inzet en je krijgt dan die klanten in je winkel dan haal je er het meeste uit wanneer je contactgegevens krijgt (bv voornaam + emailadres of Twitter-naam) en dit contact vervolgens zelf verder uitbouwt. Op deze manier hoeft Groupon niet winstgevend te zijn bij de eerste sale maar is een investering in een langdurige relatie.

Altijd op de hoogte blijven?