Onlangs heb ik een aantal cursussen mogen geven voor politici. Deze cursus ging over hoe politici het beste gebruik kunnen maken van social media. Met name het gebruik van Twitter kwam ruimschoots aan bod. Wat ik tijdens de cursus merkte is dat politici nog regelmatig de fout ingaan met hoe ze twitteren en waarover. En dat is jammer.
Offline wordt er door politici vaak hard gewerkt aan het opbouwen van een profiel en het is jammer als deze inspanningen online weer teniet worden gedaan. Daarnaast laat je als politici online veel kansen liggen wanneer je social media niet juist gebruikt.
Het gaat te ver om in dit blogartikel alle aspecten van het opbouwen van een online identity voor politici te bespreken. Wanneer je meer over dit onderwerp wilt weten is het handiger om een workshop van Pronamic te boeken. Wat ik wel kan doen is een aantal basisregels meegeven over hoe iemand uit de politiek moet twitteren. Wanneer politici zich houden aan deze basisregels zal het rendement van Twitter al een stuk hoger worden.
- Positief: Probeer positiviteit en enthousiasme uit te stralen. Dit betekent concreet dat Tweets over het lezen van de vele stukken en lange vergaderingen vermeden moeten worden. Waar wel over getweet mag worden zijn de resultaten die bereikt zijn of het doel wat behaald moet worden.
- Pathos: Besef dat wanneer je Tweet een groot publiek meeleest. Houd altijd rekening met het brede publiek. Een Twitterdiscussie met een andere politici moet daarom vermeden worden. Gelijk krijg je toch niet en je volgers vinden het vaak alleen maar vervelend of worden op informatie en argumenten getrakteerd waar jij en zij niet op zitten te wachten.
- Privacy: Gezin en politiek moet gescheiden worden. Uiteraard is het goed om wel een persoonlijke kant te laten zien maar de meeste mensen volgen je omdat je bijvoorbeeld wethouder bent en niet omdat je voetbalt in het 3de elftal. Daarnaast kan het vervelende consequenties hebben als je politieke tegenstanders je gezinsleden eenvoudig kunnen traceren. Overigens is af en toe een privé Tweet geen probleem. Zeker als deze Tweet in lijn is met wat je online wilt uitstralen.
- Permanent: Wanneer je eenmaal start met social media dan moet je ook minimaal een jaar doorgaan. Niets is vervelender dan dat het cliché beeld van een politici die alleen tijdens verkiezingstijd Twittert wordt bevestigd. Verder moet je je ervan bewust zijn dat een Tweet die je publiceert altijd online blijft staan. De informatie die je Twittert moet dus kloppen! Er is zelfs een speciale website, Politwoops die al verwijderde Tweets van een politici publiceert.
- Persoonlijk: Communicatie via social media is persoonlijke communicatie. Dit betekent concreet dat je ook moet reageren op vragen of reacties die andere Twitteraars jouw stellen.
- Profiel: Wees bewust van je profiel. Met andere woorden: Weet wat je boodschap is en communiceer deze op juiste wijze naar de doelgroep. Zorg ervoor dat je Tweets relatie hebben met je boodschap en passen bij je doelgroep. Met een # is het mogelijk een bepaald woord uit een Tweet extra te accentueren. Daarnaast wordt het betreffende woord ‘zoekbaar’.
Kortom: Gebruik de 6 P’s als leidraad en de effectiviteit en het rendement van het Twitteren gaat al een stuk omhoog. De 6 P’s zijn echter maar een begin. Benieuwd naar hoe je een online identity kunt creëren of echt succesvol kunt worden op het online web? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.