Zoekmachine optimalisatie trends 2011

Jan Lammert 23 december 2010

Begin dit jaar heb ik mijn verwachting uitgesproken over de trends van 2010 op het gebied van zoekmachine optimalisatie in het artikel: Zoekmachine optimalisatie trends 2010. Een aantal verwachtingen zijn zeker uitgekomen maar voor een aantal trends moeten wij nog even geduld hebben. Het internet is een snel medium en mijn verwachting is daarom dat wij in 2011 weer een aantal nieuwe, interessante ontwikkelingen kunnen verwachten. Daarom een nieuw lijstje met zoekmachine trends voor het jaar 2011.

1. Persoonlijk

Zoekmachine optimalisatie wordt steeds persoonlijker. Iedereen krijgt zoekresultaten op maat. Wanneer je een account hebt bij Google was het al duidelijk te merken dat je zoekresultaten op maat werden aangeboden. Dit gaat alleen nog maar meer worden. Door middel van een previous query functionaliteit (die overigens wel uitgeschakeld kan worden) zullen ook mensen zonder Google account steeds meer persoonlijkere zoekresultaten krijgen te zien. Interessant gegeven daarbij is dat het resultaat van een zoekmachine bureau steeds minder via een ranking valt te waarderen. Zowel van de klant als van het betreffende bureau wordt dus een bredere blik verwacht.

2. Lokaal

Deze trend is goed te combineren met mijn eerste verwachting. Een onderdeel van het verpersoonlijken is namelijk dat je extra aandacht besteed aan zoekresultaten die matchen met het geografisch gebied van de zoeker. Google Places is wat mij betreft het beste voorbeeld van hoe belangrijk lokale zoekresultaten gaan worden in 2011. Overigens wordt het nog wel een echte uitdaging om hier goed op te optimaliseren. Een bredere strategie dan alleen zoekwoorden ranken wordt daarom zeker de toekomst voor SEO-diensten.

3. Mobiel

Ik weet het, begin dit jaar had ik deze trend ook al op mijn lijstje gezet. Deze trend wordt echter zo belangrijk dat ik hem zonder schaamte opnieuw op mijn lijstje zet. Met name in Nederland is de doelgroep al aanwezig maar deze zal in 2011 zeker nog verder groeien. Een dergelijke nieuwe en groeiende markt biedt voor elke ondernemer kansen.

4. Meer werk voor de klant

Het aanbieden van een pakketje zoekmachine optimalisatie zal in 2011 definitief verleden tijd zijn is mijn verwachting. De informatie die Google hoog plaatst moet relevant, informatief en recent zijn. Het aanbieden of promoten van deze informatie kan een bedrijf het beste zelf doen en moet ook verweven worden met de interne organisatie. De rol van een zoekmachinebureau zal in 2011 daarom meer vanaf de zijlijn toekijken en adviserend worden.

5. Snelheid

Laad ik afsluiten met een concrete verwachting: De laadtijd van een webpagina gaat in 2011 een nog een belangrijker rol spelen.

En waar is een verwachting over Social Media? De rol van Social Media heb ik bewust buiten beschouwing gelaten. Allereerst omdat ik hem vorig jaar ook al op mijn lijst had staan maar ten tweede omdat de wijze waarop Social Media een rol gaat spelen nog niet duidelijk is. Op SEO gebied is Social Media zich namelijk snel aan het ontwikkelen. Dat elke Tweet meteen bovenaan staat zal denk ik in 2011 verleden tijd zijn. Welke factoren dan wel een rol gaan spelen is nog even de vraag.

1 reactie

  1. Mooie opsomming. Ik denk dat, wat betreft punt 4, het optimaliseren van content steeds lastiger wordt. Het lijkt erop dat factoren die gemakkelijk te beinvloeden zijn steeds minder zwaar gaan wegen. Je zag het al bij metatags en ingekochte links. Content is daarentegen zwaarder gaan tellen, en wat te denken over de publieke opinie op Google reviews en Facebook? Die zijn lastiger te beinvloeden en tellen daardoor veel zwaarder voor Google.

    Heb zelf ook een artikel over een paar zoekmachinetrends gemaakt. Aanvullend (en deels overlappend natuurlijk) op dit artikel:

Altijd op de hoogte blijven?