Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Het beste onderwerp voor uw e-mailnieuwsbrief is kort, beschrijvend en biedt lezers een reden om de nieuwsbrief te openen. Dat is de uitkomst van een onderzoek waarvan ik onlangs op de hoogte werd gebracht.
Voor het onderzoek werden meer dan 200 miljoen e-mails geanalyseerd. E-mailcampagnes met een openingspercentage van 95% tot campagnes waarvan maar 0,5% van de nieuwsbrieven werden geopend. Heel divers en betrouwbaar dus. In dit artikel bespreek ik enkele factoren waarmee u rekening moet houden bij het bedenken van een beter onderwerp voor uw nieuwsbrief.
Woorden om te ontwijken
Een verrassende ontdekking die de onderzoekers deden was het negatieve effect op de openingsratio van drie onschuldige woorden. E-mailmarketeers weten vaak wel dat ze het woord ‘gratis’ niet moeten gebruiken in het onderwerp. Omdat dit woord vaak door spamfilters wordt opgevat als SPAM. De drie woorden om te ontwijken zijn: “Help”, “Procent korting” en “Herinnering”.
Houdt de inhoud fris
Nieuwsbrieven lijken altijd te starten met een hoge openingsratio aan het begin. Maar na een bepaalde periode lijkt de openingsratio vaak terug te lopen. Steeds precies hetzelfde onderwerp herhalen zal resulteren in een teruglopende openingsratio. Het is de kunst om de inhoud en het onderwerp fris te houden. Geef bij elke nieuwsbrief in het onderwerp aan waar de nieuwsbrief over gaat.
De afzender en lengte van het onderwerp
De ongeschreven regel voor de lengte van het onderwerp is dat een onderwerpregel niet meer dan 50 tekens mag bevatten. Een uitzondering is een bepaalde groep die het wel op prijs stelt aanvullende informatie te ontvangen in het onderwerp.
Daarnaast blijkt de informatie over de afzender ook belangrijk te zijn. De afzender en het onderwerp zouden elkaar moeten aanvullen. Indien mogelijk moet de afzender steeds hetzelfde zijn en beschrijven wie de afzender is. Gebruik geen grappige namen.
Promotionele e-mails
Van nature lijken promotionele nieuwsbrieven minder goed te presteren dan e-mails waaraan de lezers veel (emotionele) waarde hechten en waardevolle, actuele informatie van verwachten. Voor promotionele e-mails gelden eigenlijk dezelfde regels. Houd het onderwerp kort en krachtig. Gebruik geen uitzinnige promotionele zinnen, HOOFDLETTERS of uitroeptekens. Onderwerpen geformuleerd als vragen presteren vaak het beste.
Nieuwsbrief kwaliteit en frequentie
Twee factoren die lastig te onderscheiden zijn maar enorme invloed kunnen hebben op de openingsratio zijn de kwaliteit van de nieuwsbrief en frequentie van verzenden. Nieuwsbrieven die grafisch en inhoudelijk van hoge kwaliteit en niveau zijn, kunnen rekenen op een hoge openingsratio. Als je een nieuwsbrief van hoog niveau begint te sturen maar deze te snel na elkaar stuurt, zal dit resulteren in het teruglopen van de openingsratio.
Top 5 nieuwsbriefonderwerpen
- [Naam organisatie] Sales & Marketing Nieuwsbrief
- Nieuws van [naam organisatie] Update 01 November
- [Naam organisatie] Deelnemers t-shirts en foto’s
- [Naam organisatie] November 2010 nieuwsbrief
- [Naam organisatie] Nieuwsbrief November 2010
Slechtste 5 nieuwsbriefonderwerpen
- Last Minute aankoop – Wij hebben het antwoord
- Valentijn – koop vroeg, bespaar 10%
- Geef een tegoedbon deze kerst
- Valentijnsdag salon en spa specials
- Tegoedbonnen – simpel en elegant geven – laat hen kiezen
1 reactie
Hoi Leo. Leuk onderwerp van je blog. Ik geef sinds begin van dit jaar ook een eZine uit. Het schrijven daarvan op regelmatige basis bezorgde me eerst koudwatervrees, maar ik zie dat het openingspercentage toch rond de 75% ligt. Daar ben ik heel tevreden mee.
Volgens mij ligt inderdaad de kracht erin dat je nieuwsbrief of eZine er niet uitziet als een verkleed verkooppraatje, maar dat je de mensen die zich registeren echt iets biedt van toegevoegde waarde. Tips waar ze wat aan hebben, een mooi verhaal, iets dat ontroert. En inderdaad een pakkende onderwerpregel. Succes met je bezigheden!