Samen met de klant werken aan een online project vind ik een leuk aspect van mijn werk. Elk project is weer anders en elke keer ben ik weer benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Wat mijn werk eenvoudig maakt is dat zowel de klant als ik hetzelfde doel na streven: een perfecte website. Toch heb je af en toe leuke discussies over de vormgeving of techniek. Een klant bekijkt bepaalde zaken soms vanuit een andere invalshoek dan ik. Overigens is dit alleen maar goed en leuk. Het laat zien dat zowel de klant als ik, gedreven zijn om een mooi eindresultaat te halen.
Een discussiepunt wat soms voorbijkomt is de digitale paginavouw. Voor toekomstige klanten en overige geïnteresseerden heb ik in dit artikel een aantal zaken over dit verschijnsel op een rijtje gezet.
Het probleem
Laat ik allereerst uitleggen wat de digitale paginavouw is. De digitale paginavouw komt uit de krantenwereld. Grotere kranten, zoals de Telegraaf, zitten dubbelgevouwen in een krantenrekje. Alleen de bovenste kant kun je lezen. Bij het maken van een krant wordt hier rekening mee gehouden. Ze zorgen ervoor dat de bovenste kant van de pagina er attractief en aanlokkelijk uitziet. De gedachte is dat je dit principe ook bij een website aantreft. Wanneer je een website opent in een browser dan zie je vaak niet de gehele website. Je moet naar onderen scrollen om de onderkant te bekijken. Het punt waar je moet scrollen wordt de digitale paginavouw genoemd. De discussie die ik vaak voer is of het erg is dat er belangrijke informatie na de digitale paginavouw komt.
Het antwoord
Het antwoord op de vraag, moet je rekening houden met de digitale paginavouw, is niet eenvoudig te beantwoorden. Een eenduidig antwoord kan ik niet geven omdat verschillende factoren een rol spelen. Wat ik wel kan doen is alle argumentaties helder op een rijtje zetten:
- Nee, mensen vinden het niet erg om te scrollen. Eyetracking onderzoek laat ook duidelijk zien dat de bezoeker van een website automatisch kort naar de rechterkant van de website kijkt of er ook een scrollbalk is;
- Ja, de aandacht verslapt bij langere pagina’s. Volgens een onderzoek van ClickTale verslapt de aandacht van een internetter naarmate hij langer op één pagina zit;
- Nee, een kleine website is minder mooi. Een website waarbij je in een standaard resolutie niet hoeft te scrollen lijkt vaak minder mooi in grote resoluties en kan er druk uitzien omdat alle informatie in elkaar gepropt staat;
- Ja, juiste informatie moet meteen te zien zijn. Zeker op de beginpagina verwachten mensen meteen de juiste informatie;
- Nee, zolang informatie interessant is, lezen mensen wel. Als op een detailpagina maar de juiste, interessante informatie staat dan leest men wel verder;
- Nee, zolang het voor de bezoeker maar duidelijk is. Een paginavouw is geen probleem zolang het maar voor de bezoeker duidelijk is dat onderaan de pagina ook informatie staat. Dit kun je bereiken door bijvoorbeeld het menu door te laten lopen of door het plaatsen van banners;
- Nee, veel grote sites houden er geen rekening mee. Een grote site zoals New York Times maar ook Booking.com en Marktplaats maken zich in het geheel niet druk om de paginavouw.
De wijze waarop rekening moet worden gehouden met de paginavouw is dus per situatie verschillend. Ben je benieuwd of jouw website ook goed overweg gaat met het verschijnsel paginavouw? Neem dan contact met ons hierover op.