Als je iets wilt ondernemen is het altijd belangrijk om van tevoren duidelijke doelen op te stellen. Door een doel in gedachten te houden wordt de weg naar het bereiken van dat doel niet alleen beter begaanbaar maar geeft je aan het einde van de rit ook de mogelijkheid om te stellen dat je doelen bereikt zijn! Met een website is dit niet anders. Als je je geld investeert wil je ook weten waar je investering naar toe leidt! Als ondernemer is het belangrijk om zelf te weten wat je met je website wilt bereiken voordat je begint met laten bouwen of redesignen van je site.
In dit artikel stel ik 3 korte vragen die je jezelf kunt stellen voordat je website laat ontwerpen en je als handgreep kunt gebruiken als je samen met de designers om tafel gaat zitten.
1. Wat is je doelgroep?
Bij het stellen van deze vraag kun je denken aan de volgende factoren:
- Wat zijn mijn huidige klanten?
- Wat voor mensen denk ik te bereiken via het internet?
- Is mijn site gericht op mijn huidige klantenkring of wil ik juist nieuwe klanten bereiken?
- Wat is de leeftijd, geslacht, opleidingsniveau etc van mijn doelgroep?
- Wat heb ik deze doelgroep te bieden?
Als je je doelgroep hebt vastgesteld is het gemakkelijker om je design te tunen en deze aan te passen aan je doelgroep.
2. Wat is het doel van mijn website, wat wil ik bereiken?
Er zijn verschillende redenen waarom je een website zou willen hebben, maar om een hoofddoel te stellen kan van enorme invloed zijn op het succes of falen van je visitekaartje op het internet.
Een paar doelen als voorbeeld:
- Je beter neerzetten als merk
- Je klantenbinding verbeteren. Denk hierbij ook aan het gebruik van social media zodat klanten je gemakkelijker kunnen bereiken en je meer kunt halen uit direct klantencontact.
- Nieuwe klanten werven
- Online verkoop van producten
3. Hoe meet ik mijn succes?
De laatste stap in het stellen van doelen is natuurlijk weten wanneer je je doel hebt bereikt! Hoe kun je het succes van je website meten aan de hand van je doelen? Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van Google Analytics om bij het aantal bezoekers van je website bij te houden, te bekijken waar ze vandaan komen, hoelang ze op je website zitten, welke pagina’s er het meest bekeken worden etc.
Ook kun je ervoor kiezen om het succes voor een gedeelte in eigen handen te nemen en ook een SEO campagne te starten voor je website. Dit zorgt ervoor dat je website beter vindbaar wordt en je website weer beter bezocht wordt.
Houdt deze vragen in gedachten al je een website laat ontwikkelen, voor een ontwikkelaar is het gemakkelijker om tot een goed concept te komen als de klant weet wat hij wil bereiken met zijn website.
Toch kan het voor de klant niet altijd makkelijk zijn om deze vragen te beantwoorden, daarom is het altijd mogelijk om samen met de specialisten van Pronamic om de tafel te gaan zitten en doelen te stellen voor uw website en u te helpen bij het bereiken van deze doelen. Neem voor vragen gerust contact met ons op!