Als webdesigner gebruik ik allerlei tools en hulpmiddelen om mijn werk eenvoudiger te maken. Zo gebruik ik regelmatig Kuler voor het vinden van een geschikt kleurenpalet en Mockingbird om wireframes te maken. Ook zijn de tools van Google bij ons erg populair. We maken volop gebruik van Gmail, Calendar, Docs, Alert, Website Optimizer en ga zo nog maar even door.
Een ander, wellicht minder bekende tool die ik af en toe gebruik is Google Browser Size. Het is een handig hulpmiddel om te bepalen of de call to actions op de juiste plek staan. Ideaal voor het optimaliseren van de conversies dus. Google Browser Size visualiseert de browservenster groottes van mensen die Google hebben bezocht. Hieruit blijkt bijvoorbeeld dat er toch vrij veel mensen zijn die in een erg klein browservenster werken. Waardevolle informatie om rekening mee te houden dus.
Er zitten overigens wel een aantal haken en ogen aan de tool. Zo werkt de tool niet bij websites die mee schalen met de browser (fluid layout). En bij gecentreerde websites zul je de browser handmatig mee moeten schalen om realistische resultaten te krijgen. Ondanks deze onvolkomenheden toch een handige tool die ik graag met jullie wil delen.