7 Google Adwords tips

Jan Lammert 20 september 2010

Het gebruik van Google Adwords is het afgelopen jaar weer fors toegenomen. Dat veel bedrijven gebruik maken van Google Adwords is een duidelijk bewijs dat deze vorm van marketing ook echt werkt. De keerzijde van de medaille is dat de concurrentie bij het online adverteren flink is toegenomen.

Dit betekent niet alleen meer advertenties maar ook meer kosten per klik. In het verleden heeft Pronamic al veel aandacht en tips gegeven hoe je meer uit je Adwordscampagne kunt halen. Zo schreven wij in 2007 al artikelen over adviezen voor Google Adwords, legden wij uit hoe je goede teksten voor Google Adwords kunt schrijven en in 2009 publiceerden wij een artikel over tips voor voor Google Adwords.

Omdat de concurrentie is toegenomen en omdat er weer nieuwe mogelijkheden zijn volgen in dit artikel nog 5 extra tips voor het adverteren met Google Adwords.

  1. Verwerk een call-to-action in de advertentie. Het verwerken van een call-to-action in de advertentietekst heeft een positieve invloed op de Clicktrough Rate van je advertentie. Een goede call-to-action kan zijn: Vandaag besteld, morgen in huis.
  2. Koppel de  advertentie aan de juiste pagina. Nog steeds zie ik Adwordscampagnes die standaard naar de homepagina door linken en dat is niet slim. Je bent dan niet alleen duurder uit bij Google Adwords maar de internetter krijgt ook niet de informatie die hij verwacht. Maak je in je advertentie reclame voor een bepaald product? Link de advertentie dan rechtstreeks aan de pagina die informatie verschaft over het product.
  3. Gebruik het zoekwoord in de advertentietitel, de advertentietekst en op de websitepagina. Een belangrijk component om de prijs per klik vast te stellen is de factor relevantie. Hoe relevanter de advertentie en de pagina naar wordt verwezen, hoe goedkoper de advertentie wordt. Wanneer je kattenvoer verkoopt dan is het dus goed om dit zoekwoord in de advertentietitel te zetten en je advertentie door te linken naar een pagina waar veel wordt verteld over kattenvoer.
  4. Specificeer en experimenteer. Google Adwords is niet bedoeld voor luie mensen. Je kunt beter één advertentie te veel maken dan één te weinig. Heb je bijvoorbeeld een online kledingwebwinkel? Adverteer dan niet met de titel ‘goedkope kleding’ maar wees specifieker en adverteer bijvoorbeeld met ‘goedkope dameskleding voor senioren’. Daarnaast is het met Google Adwords eenvoudig te meten welke advertenties het beste renderen. Maak gebruik van deze mogelijkheid en maak verschillende advertenties aan.
  5. Maak een speciale campagne aan voor inhoudsnetwerken. Wanneer je bij Google Adwords adverteert heb je ook de mogelijkheid om te adverteren op inhoudsnetwerken. Je advertentie wordt dan getoond op websites die gebruik maken van het advertentiesysteem van Google. Wanneer je ervoor kiest om je advertentie ook op dat soort sites weer te geven moet je er rekening meehouden dat dit een andere type internetters zijn dan de mensen die doelgericht zoeken bij Google. Internetters die gericht zoeken bij Google weten vaak exact wat ze willen. Iemand die jouw advertentie leest op een inhoudsnetwerk zal je meer moeten verleiden.

Naast deze 5 tips zijn er nog een legio andere mogelijkheden om je Adwordcampagne te optimaliseren. Ben je opzoek naar meer tips? Naast het onderhouden van Adwordscampagnes kan Pronamic ook voor je de huidige campagnes voor je analyseren. Je krijgt dan duidelijke tips en adviezen hoe je meer rendement uit je campagne kunt halen. Een dergelijke analyse op-maat verdiend haar geld vaak weer snel terug. Daarnaast kun je ervoor kiezen dat Pronamic de campagne blijft monitoren en je per kwartaal tips en adviezen blijft geven. Je hebt dan nog steeds de controle over je eigen account maar je hebt dan ook zekerheid dat de campagne goed wordt gevoerd. Interesse? Neem dan contact met ons op.

PS. Nog nooit eerder een Adwordscampagne gehad en benieuwd naar de mogelijkheden? Meld je dan aan voor een starterscampagne. Voor een relatief lage prijs start Pronamic een campagne zodat je het resultaat kunt testen. Tevreden over het rendement? Geheel vrijblijvend kun je dan kiezen om door te gaan met de campagne.

1 reactie

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?