Tegenvallende groeiverwachtingen, hogere werkloosheid en meer bezuinigingen. De Nederlandse economie heeft het zwaar. Wanneer je echter kijkt naar de handel online dan kun je daar weinig van merken. Wekelijks komen er diverse aanvragen voor het starten van een webwinkel bij Pronamic binnen. Daarbij moet ik wel eerlijk vermelden dat het ene idee beter is dan het andere idee.
Wanneer wij bij Pronamic denken dat een idee minder levensvatbaar is dan beargumenteren wij dit en wijzen wij onze klant hierop. Pronamic is tenslotte niet een bedrijf die voor de korte termijn winst gaat maar een langere termijn relatie met haar klanten wil opbouwen. Soms vraag ik mij weleens af hoe het nou mogelijk is dat potentiële klanten met een dergelijk idee bij ons aankloppen. Het antwoord: Er wordt wel goed nagedacht over design, distributie en promotie maar een gedegen marktonderzoek wordt vaak achterwege gelaten.
Voor alle toekomstige webwinkeleigenaren daarom dit artikel met als centrale vraag: Een eigen webwinkel starten is dat een goed idee?
Een marktonderzoek voor een webwinkel is dat niet heel veel werk?
Een marktonderzoek kan veel werk zijn en als je wilt kun je er maanden aan spenderen. Volgens mij is dit niet per se nodig. Een avond fanatiek aan de slag gaan kan al aardig wat informatie opleveren. Waar het mij meer omgaat is dat er in ieder geval wel een bepaalde basis aan onderzoek wordt gedaan en dat dit goed onderbouwd kan worden. Zo sprak ik laatst iemand die een online textielwinkel wilde starten. In principe had elke Nederlander zijn spullen nodig en schatte hij zijn potentiële markt in op 16 miljoen mensen. Niet echt realistisch en voor dergelijke fouten wil ik jullie graag behoeden.
Welk segment kies ik?
De online wereld is een grote wereld. Mensen klikken in minder dan een seconde de website weer weg als deze niet interessant is. Het is daarom belangrijk dat de internetter zich aangesproken voelt. Dit gevoel kun je bereiken door een specifiek product te verkopen maar ook door je website in te richten voor een specifiek publiek. Op het internet wordt er vaak onderscheid gemaakt tussen de volgende type bezoekers:
- Prijsgericht: Type mensen die online opzoek zijn naar het goedkoopste product. Niet meer en niet minder.
- Kwaliteitgericht: Dit type internetter wil het gevoel krijgen dat zij het beste van het beste krijgen.
- Imagogericht: Zij kiezen voor exclusiviteit en willen graag iets wat een ander niet heeft.
- Servicegericht: Deze klanten bestellen online omdat het eenvoudig en snel gaat.
Wanneer je een website maakt of een product verkoopt is het belangrijk dat je weet op welk segment je je richt. Wanneer je bijvoorbeeld een klant hebt die specifiek kiest voor de prijs dan kan het handig zijn om de nadruk te leggen op gratis verzendkosten. Kies je echter voor klanten die het gemak voorop stellen dan kun je beter het eenvoudige bestelproces meer benadrukken. Lastig om te bepalen wie je segment is? Probeer dan een modelklant te verzinnen en houd deze modelklant in je achterhoofd tijdens de ontwikkeling en promotie van de website. Een modelklant voor een webwinkel in ICT producten kan bijvoorbeeld zijn: man 30, vrijgezel, wil graag de nieuwste producten aan zijn vrienden kunnen tonen, etc.
Wie is mijn concurrentie?
Behalve goed naar jezelf kijken is het ook belangrijk dat je weet wat de concurrentie doet. Ga daarom de 5 belangrijkste zoekwoorden Googlen en bezoek de websites van de eerste 10 concurrenten die je tegenkomt. Schrijf tijdens het bezoeken van de website het antwoord van de volgende vragen op:
- Op welk segment richten zij zich?
- Zit de website technisch goed in elkaar?
- Is de website gebruiksvriendelijk?
- Hoe snel kun je bestellen?
- Welke betaalmethodes gebruikt men?
- Hoe overtuigen zij de bezoekers (reviews, kortingen, geen verzendkosten, etc.)
- Wat vind ik van het ontwerp van de website?
Maak een overzicht van de antwoorden en kijk kritisch waar de concurrentie steken laat vallen. Maak een selectie van de 10 meest geduchte concurrenten en mail Pronamic deze lijst toe. Wij zullen vervolgens een inschatting maken hoeveel moeite het kost om dezelfde zoekmachineposities te bereiken als deze concurrenten.
Tot slot:
Wanneer je bovenstaande stappen hebt ondernomen kun je al veel beter inschatten hoe succesvol je webwinkel kan worden. De kennis die je in deze fase hebt verzameld kan weer als fundering dienen voor het verzamelen van meer informatie of het maken van keuzes met betrekking tot distributie, promotie of design. Mocht je nog vragen hebben over de ontwikkeling of promotie van een webwinkel? Aarzel dan niet en neem contact op met Pronamic. Wij helpen je tenslotte graag.