Bereik je doelgroep met Twitter

Karel-Jan 22 juli 2010

Meer dan 300.000 Nederlanders maken gebruik van Twitter. Wereldwijd heeft Twitter zelfs 125 miljoen geregistreerde gebruikers. Voor bedrijven wordt het daarom steeds interessanter om Twitter als marketingkanaal in te zetten.

Op onze blog zijn al een aantal interessante artikelen over Twitter voorbij gekomen zoals: Rendement met Twitter; 5 gratis tips, Twittertips voor politici, Zakelijk Twitteren, 9 tips en Twitter, een actueel medium. In deze blog geef ik een aantal concrete tips om eenvoudig je doelgroep te bereiken.

Je doelgroep bereiken met behulp van Twitter is in principe erg eenvoudig. Je gaat op zoek naar mensen die over jouw product of dienst Twitteren en reageert hier vervolgens op. Het is hierbij belangrijk dat je snel en adequaat reageert. Twitter is immers een snel en actueel medium en Twitteraars ‘eisen’ een snelle reactie. Als je pas na 2 dagen reageert, ben je in de meeste gevallen te laat. Ook moet je er voor zorgen dat je tweets niet als spam overkomen. Reageer alleen als je ervan overtuigd bent dat je reactie een toegevoegde waarde is voor de Twitteraar. Een voorbeeld van een willekeurige tweet:

Johan: Ik zoek een skateboard voor mijn neefje, kent iemand nog een goed adresje? #durftevragen

Voor speelgoedwinkels of webwinkels die skateboard gerelateerde producten verkopen, ligt hier een potentiële klant voor het oprapen. Je zou hier als volgt op kunnen reageren:

Beste Johan, kijk eens op www.skateboardplaza.nl. De internet skateshop van Nederland met een uitgebreid assortiment skateboards.

Nu vraag je je misschien af, hoe kom ik er achter dat iemand over mijn dienst of product tweet? Ik gebruik hiervoor Tweetdeck en Twitter Search.

Tweetdeck

Tweetdeck is een Twitter applicatie waarmee je eenvoudig en overzichtelijk je tweets kunt bijhouden. Het grote voordeel van Tweetdeck is dat je je tweets op kunt delen in verschillende kolommen. Zo kan je een kolom aanmaken waarin je alle tweets toont omtrent product A. In een andere kolom kan je alle tweets van product B tonen. Dit maakt Tweetdeck een erg overzichtelijk programma waarmee je eenvoudig de relevante tweets eruit kunt filteren. Een bijkomend voordeel van Tweetdeck is dat je een pop-up krijgt zodra er een tweet geplaatst is. Zo mis je nooit weer een belangrijke tweet van een potentiële klant.

Twitter Search

In bepaalde gevallen gebruik ik Twitter Search. Met Twitter Search kan je namelijk, in tegenstelling tot Tweetdeck naar Nederlandse tweets zoeken.

Ideaal voor een webwinkel die internationale producten in Nederland verkoopt. Als je bijvoorbeeld zou zoeken op ‘skateboard’, krijg je miljoenen tweets van over de hele wereld. Het resultaat is een overvloed aan irrelevante tweets. Deze ‘Written in’ functie binnen Twitter Search is dan een uitkomst. Door gebruik te maken van zogenaamde operatoren kan je je zoekopdracht nog verder verfijnen. De veelgebruikte operatoren zoals OR, @ en # werken overigens ook in Tweetdeck.

Het nadeel van Twitter Search is dat je geen pop-up krijgt als er een interessante tweet geplaatst is. Om dit probleem te tackelen kan je gebruik maken van de RSS feed. Twitter maakt het namelijk mogelijk een RSS feed van je zoekopdracht te maken. Door deze in je RSS reader te laden kan je, als je RSS reader dat tenminste ondersteunt, alsnog een pop-up krijgen bij relevante tweets.

Er zijn wellicht nog meer applicaties die een dergelijke functionaliteit beiden. In de praktijk blijken deze twee oplossingen voor mij erg goed te werken. Er zijn overigens ook (online) tools waarmee je het versturen van tweets kan automatiseren. Ik raad echter het gebruik hiervan af. Dergelijke berichten komen namelijk al snel over als spam. Wil je meer weten over de mogelijkheden van Twitter? Neem eens contact met ons op. Wij helpen je graag om met behulp van Twitter en andere sociale media je doelgroep te bereiken.

0 reacties

Altijd op de hoogte blijven?