Twitter is het afgelopen jaar uitgegroeid tot een volwassen medium. Er zijn anno 2010 weinig mensen die niet meer weten wat Twitter is of nog geen account hebben aangemaakt. Ook de meeste ondernemers die ik spreek zien het belang van hun aanwezigheid op Twitter wel in.
Waar ik echter regelmatig vragen over krijg is hoe men rendement kan behalen met Twitter.Voor deze ondernemers en andere belangstellenden daarom 5 gratis tips hoe je als bedrijf meer rendement kunt behalen met Twitter:
- Laat je klanten weten dat je op Twitter zit. Iedereen wil betrokken en goed geïnformeerde klanten. Via Twitter is dit mogelijk. Je klanten moeten dan wel weten dat je op Twitter zit. Vermeld daarom je Twitteradres in je e-mails, nieuwsbrieven of tijdens gesprekken.
- Zorg voor persoonlijke aanbevelingen. Een persoonlijke aanbeveling is de beste manier van reclame die je kunt krijgen. Lever je een goed product of dienst en maakt je klant gebruik van Twitter? Vergeet dan niet aan deze klant te melden dat je een persoonlijke aanbeveling zeker kunt waarderen.
- Volg interessante personen en instanties zoals experts, brancheorganisaties, journalisten, etc. Het volgen van interessante personen heeft diverse voordelen. Je ontvangt interessante informatie, ze leren jou kennen en followers van deze personen kunnen jou ook vinden. Het effect van een Tweet die jij genereert zal dus vele malen groter zijn als je interessante mensen volgt.
- Gebruik Twitter voor SEO. Welke ondernemer wil niet hoger komen bij Google? Twitter speelt nu, en zeker in de toekomst, een steeds grotere rol bij de zoekresultaten. In de toekomst is de kans zeker aanwezig dat Tweets meteen worden weergegeven in de zoekresultaten van Google. Wil je in de toekomst snel resultaat boeken met SEO? Vergeet dan niet zoekwoorden in je Tweets te gebruiken.
- Maak gebruik van Twitter Search. Met behulp van deze zoekmachine kun je eenvoudig bekijken of Twitteraars over je producten spreken en hoe. Desgewenst kun je dan reageren. Ook Tweetdeck is een handige applicatie om alle Twitteractiviteiten mee in de gaten te houden.
Vond je deze 5 tips nuttig? Vergeet dit dan niet te melden op Twitter zodat meer personen van deze gratis kennis kunnen profiteren. Wil je aan de slag? Neem dan contact op met Pronamic. Naast nog meer handige en concrete tips over Twitter geven wij ook presentaties over Twitter of helpen wij bedrijven met hun Twitterstrategie.
3 reacties
“Er zijn anno 2010 weinig mensen die niet meer weten wat Twitter is of nog geen account hebben aangemaakt.”
Als we de uitkomsten van de Social Media barometer moeten geloven, valt dit nog vies tegen. Daaruit blijkt namelijk dat 75% van de Nederlandse Twitter gebruikers Marcom mensen zijn. Als ik in mijn omgeving informeer (zowel bij ondernemers en niet ondernemers), dan is er nog een hele grote groep die geen idee heeft wat Twitter is en laat staan wat het nut er van is.
Daarnaast mis ik een belangrijk punt in je opsomming, namelijk: de kracht van Twitter zit hem in de conversatie. Misschien een beetje een cliche, maar wel de waarheid. Rendement haal je niet door het te alleen maar te zenden.
Tot slot: Om teleurstelling te voorkomen is het natuurlijk wel van belang om eerst te gaan kijken of je doelgroep wel actief is op Twitter.
Beste Jeroen, ben het zeker met je eens dat Twitter niet alleen eenrichtingsverkeer is. Doelstelling van dit artikel is echter om enthousiaste ondernemers die bezig willen met Twitter een extra duwtje in de rug te geven en ze extra ideeën te geven. Mensen die twijfelen of Twitter ook wat voor hun is of die eerst willen weten wat de mogelijkheden zijn zou ik willen aanraden om eerst contact met mij op te nemen.
Zelf gebruik ik TweetDeck, onwijs handig en overzichtelijk!