Call to action

Karel-Jan 11 juni 2010

Een website maak je niet zomaar, een website heeft een doel. Een website moet in de meeste gevallen rendement opleveren, hetzij in geld of tijd. Tijdens de ontwerp en ontwikkelfase staan bij ons altijd de doelen van de website centraal. De kans dat de website een succes wordt, is hierdoor vele malen groter. De call to action speelt hierbij een belangrijke rol.

Wat is een call to action?

Met een call to action probeer je de bezoeker aan te zetten tot actie. Je stimuleert de website bezoeker om een bepaalde actie uit te voeren. Veel voorkomende call to actions zijn:

  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Vraag vrijblijvend een offerte aan
  • Bestel dit product
  • Neem contact met ons op
  • Stuur naar een vriend
  • Lees meer over ons

Een call to action is er om de bezoeker iets te laten doen. Ik vraag daarom de klant altijd expliciet naar de doelen van de website. Hier kan ik vervolgens call to actions voor bedenken. In principe zou elke webpagina een call to action moeten bevatten.

Hoe ziet een goede call to action eruit?

Een call to action heeft meestal de vorm van een button. Een goede call to action is duidelijk, dringend en to the point. Vraag nu vrijblijvend een offerte aan, is een voorbeeld van een goede call to action.

Grafisch gezien moet een call to action zich onderscheiden van de rest van de pagina. Zorg voor een goed contrast in vorm, kleur en formaat. Hierdoor valt de call to action beter op en is de kans groter dat de call to action uitgevoerd wordt.

Een call to action kan op verschillende plekken op je website komen te staan. Wat de beste plek is, is afhankelijk van de pagina. Bij een commerciële tekst zou je de call to action onderaan de pagina kunnen plaatsen. Bij andere pagina’s kom je liever direct ter zake en kan de call to action beter bovenaan staan.

Door middel van A/B testing testen wij welke call to action button de meeste conversie oplevert. Testen is belangrijk. Wat in theorie een succes lijkt, kan in de praktijk immers heel anders werken. Wij geloven in het principe, try and learn. Voor bepaalde projecten hebben we meer dan 20% conversie behaald, dankzij A/B testing.

Wil je scoren met je website? Zorg dan voor gerichte doelen en goede call to actions. Wij komen graag met je in contact om er meer over te vertellen.

0 reacties

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?