Met enige regelmaat krijgt Pronamic vragen over domeinnamen. Grofweg zijn deze vragen in drie categorieën te verdelen. De eerst categorie vragen heeft betrekking op het verzinnen van een goede domeinnaam. In het artikel voor en/of achtervoegsels voor domeinnamen valt hier meer over te lezen.
De tweede categorie vragen gaat over de waarde van een domeinnaam. Mijn collega Remco en ik hebben een handige applicatie ontwikkelt die bij benadering de waarde van een domeinnaam vaststelt. De laatste categorie vragen heeft meer een juridische achtergrond en gaat over het recht om een bepaalde domeinnaam te mogen gebruiken.
Hoewel deze vraag al wel een keer zijdelings aan bod is gekomen in een artikel, zou ik op deze vraag nog wat uitgebreider terug willen komen. Centrale hoofdvraag in dit artikel is daarom; Welke domeinnaam mag ik gebruiken?
Een domeinnaam is juridisch gezien in 4 categorieën te verdelen te weten; verzonnen, arbitrair, suggestief en beschrijvend. Om te weten of je een bepaalde domeinnaam of URL mag gebruiken moet je eerst bepalen in welke categorie de domeinnaam hoort.
Verzonnen: wanneer je een uniek, verzonnen domeinnaam hebt zit je bijna altijd goed. Een verzonnen domeinnaam is een unieke naam of samenstelling van letters die niemand anders heeft. Bekende voorbeelden hiervan is de Senseo, Google of TomTom. Had je een aantal jaren geleden de domeinnaam senseo.nl vastgelegd dan had dit vast niet veel problemen gegeven.
Arbitrair: een arbitrair merk of domeinnaam is een bestaand woord die niet in verband kan worden gebracht met het merk of domeinnaam. Dit klinkt misschien wat onduidelijk maar als ik het merk ‘Friesche vlag’ als voorbeeld geef dan wordt het wellicht al een stuk duidelijker. Friesche vlag is immers al een bestaand woord/ naam maar wordt in een geheel nieuwe context gebruikt. Wanneer je een nieuw verzonnen, arbitraire domeinnaam en/of merk hebt dan is er vaak weinig aan de hand.
Suggestief: naast arbitraire of verzonnen domeinnamen zijn er ook suggestieve domeinnamen en merken. Een suggestieve domeinnaam is een domeinnaam die iets suggereert over de dienst of product die wordt aangeboden. Een goed voorbeeld hiervan is Gazelle. Dit merk suggereert wat over het product dat wordt verkocht. Het hebben van een suggestieve domeinnaam is vaak geen probleem. Wel moet er dan met een aantal factoren rekening gehouden worden. Zo moet de suggestieve domeinnaam wel uniek en dus zelf verzonnen zijn.
Beschrijvend: wanneer je een beschrijvende domeinnaam claimt dat gaat over een bepaald type product of merk. Bij het claimen van een dergelijke domeinnaam sta je vaak al per definitie zwakker. Een voorbeeld van een beschrijvende domeinnaam kan zijn; debesteiphone.nl, goedkoopstenokias.nl, etc. Grote kans dat dergelijke domeinnamen zonder goedkeuring van de rechthebbende niet mogen. Ook hier zijn een paar uitzonderingen te maken. De bekendste uitzondering is wanneer een merk zo bekend wordt dat men de merknaam gaat gebruiken als productnaam. Aspirine is bijvoorbeeld zo bekend dat het niet meer gelinkt wordt aan één specifieke leverancier. Hetzelfde geldt voor de walkman. Hoewel dit vroeger een specifiek product was van één leverancier is het tegenwoordig verworden tot een algemene productaanduiding. Geen wonder dat Google onlangs gevraagd had aan de Van Dale om de definitie van googlen uit te breiden met de opmerking dat googlen alleen kan met de zoekmachine van Google en dat het niet met andere zoekmachines kan. Hadden ze dit niet gedaan dan was het beschermen van hun merk een stuk moeilijker geworden. Het bedrijf Startpagina had zich daardoor onlangs flink in hun eigen vingers gesneden. Zij gebruikten namelijk de slogan; startpagina, de startpagina van Nederland. Met deze slogan werd gesuggereerd dat er meerdere startpagina’s zijn en toen iemand de domeinnaam startpagina.tv vastlegde vond de rechter dit ook geen enkel probleem.
Heb je kunnen bepalen in welke categorie je domeinnaam valt? Je weet dan vast of de domeinnaam mag of niet. Mocht je er nog niet uitkomen dan kun je ook een kijkje nemen op de website iumentis.nl van de ICT Jurist Arnoud Engelfriet. Op deze website is nog meer informatie te vinden over dit onderwerp.