Succesvolle webwinkel; meten is weten

Jan Lammert 12 april 2010

Eén van de leuke kanten van mijn baan als projectmanager bij Pronamic is dat ik veel ondernemers ontmoet. In de loop van jaren ben ik er achter gekomen dat je veel verschillende ondernemers hebt: Ondernemers die het altijd druk hebben of juist ondernemers die vaak op het terras zitten. En natuurlijk succesvolle ondernemers en minder succesvolle ondernemers.

Een recept voor succesvol ondernemer zijn heb ik helaas niet. Wel valt mij op dat succesvolle ondernemers die een webwinkel via ons exploiteren één techniek goed beheersen namelijk het analyseren van gegevens. Pronamic gunt het iedereen om een succesvolle internetondernemer te worden. Daarom 5 gratis tips voor het analyseren van de website:

  1. Gebruik Google Analytics. Een goed statistiekenprogramma met voldoende functionaliteiten is de basis om tot een goede analyse te komen. Google Analytics is niet alleen een programma met voldoende functionaliteiten maar is daarnaast ook gebruiksvriendelijk en gratis in gebruik.
  2. Bepaal de doelen. Denk na over de doelen die bereikt moeten worden. Uiteraard zal het bestellen van een product hoog op het lijstje komen te staan maar er zijn meer doelen te bedenken en beter te specificeren. Zo is het ook interessant om te weten hoeveel personen een product in het virtuele winkelmandje leggen, hoeveel kopers zich aanmelden voor de nieuwsbrief of hoeveel bezoekers tijdens het bestelproces na een servicepagina gaan.
  3. Maak de doelen meetbaar. Bij Google Analytics is het mogelijk om doelen meetbaar te maken. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om te zien hoeveel personen iets besteld hebben en hoe er door de website wordt genavigeerd en is het te zien waar men afhaakt. Probeer bij het maken van deze doelen te segmenteren op doelgroep. Het is namelijk erg interessant om de verschillen te weten tussen nieuwe bezoekers en terugkerende bezoekers. Ook kan er gesegmenteerd worden op verkeersbron; bezoekers die via de nieuwsbrief binnenkomen kunnen weer heel anders navigeren dan bezoekers die via Marktplaats of Google binnenkomen. Interessante informatie!
  4. Analyseer de doelen. De doelen zijn bepaalt, de gegevens zijn meetbaar, één van de laatste stappen is dan het analyseren van de doelen. Om de gegevens goed en volledig te kunnen analyseren is aardig wat internetkennis vereist. De succesvolle internetondernemers die ik ken kunnen echter met wat gezond boerenverstand al een aardige eerste analyse maken. Voorbeeld: uit de gegevens van doel 1, het bestellen van een product, komt naar voren dat 24% van de bezoekers afhaakt bij stap 3 van het bestelproces. Dat is ruim boven het gemiddelde van de overige stappen. Het blijkt dat in stap 3 een betaalmethode moet worden gekozen. Vragen die je dan kunt stellen zijn; is het kiezen van een betaalmethode ingewikkeld en waarom, zijn er te weinig betaalmogelijkheden, voldoet deze stap wel aan de verwachtingen die ik opwek, etc.
  5. Bepaal de verbeteringen en test deze uit. Mijn ervaring is dat een webwinkel nooit af is en altijd beter kan. Na de analyse bij stap 4 zijn er een aantal zaken naar voren gekomen die beter kunnen. Bepaal deze en geef deze een prioriteit mee. De verbeteringen die relatief eenvoudig kunnen worden doorgevoerd maar wel veel verschil uitmaken krijgen daarbij de hoogste prioriteit. Nadat deze wijzigingen zijn doorgevoerd begint het proces van testen weer opnieuw. Net zolang totdat u ook een succesvolle ondernemer bent!

Wat voor type ondernemer bent u? Bent u ondernemer met weinig tijd of een type ondernemer die weet dat zijn kwaliteiten niet bij het analyseren van een website liggen? Neem dan eens vrijblijvend contact op. Mijn collega Karel-Jan heeft namelijk veel ervaring en kennis met het analyseren van websites en webwinkels. Hij helpt u graag op weg en weet de geanalyseerde gegevens eenvoudig en doeltreffend aan u te presenteren. Wanneer u een succesvolle webondernemer wilt worden gaat het tenslotte niet altijd om wat u weet maar dat u de juiste mensen om u heen heeft. Wij helpen u graag!

0 reacties

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?