Met Google Analytics is veel mogelijk, heel veel. Met dit statistieken programma van Google kan je bijna alle denkbare informatie over de bezoekers van je website analyseren. Om optimaal gebruik te maken van Google Analytics zul je een aantal zaken in moeten stellen. In dit blog behandel ik er drie.
Stel doelen in
Het formuleren van doelen is erg belangrijk. Het is immers belangrijk om te weten of de marketing inspanningen rendement opleveren. Met de conversiedoelen binnen Google Analytics kun je de doelstellingen van je website meetbaar maken. Als ik klanten vraag wat het doel van de website is, krijg ik vaak als antwoord: Ik wil zo veel mogelijk bezoekers op mijn website. Het aantal bezoekers is gemakkelijk meetbaar binnen Google Analytics. Een goede doelstelling van een website is het echter niet. Aan veel bezoekers alleen heb je in veel gevallen namelijk weinig. Betere doelstellingen zijn:
- Meer offerte aanvragen via de website.
- Meer aanmeldingen voor de nieuwsbrief.
- Meer producten verkopen via de webwinkel.
Een ander veel voorkomende doelstelling voor informatieve websites is het verhogen van de tijd dat bezoekers zich op een bepaalde pagina bevinden. Al deze doelstellingen zijn eenvoudig te meten met de conversiedoelen binnen Google Analytics. Het is de manier om het resultaat van een online marketing campagne inzichtelijk te maken.
Door gebruik te maken van trechters krijg je nog meer waardevolle informatie. Een trechter visualiseert de pagina’s die een bezoeker moet doorlopen voordat hij het conversiedoel bereikt. In het geval van een webwinkel moeten bezoekers in veel gevallen meerdere stappen doorlopen tijdens het bestelproces. In de trechterweergave kan je in een oogopslag zien waar de bezoekers afhaken. Als 5/10 bezoekers afhaakt bij de 3de stap in het bestelproces kan je je afvragen of het bestelproces wel gebruiksvriendelijk genoeg is.
Meet interne zoekopdrachten
Binnen Google Analytics kan je eenvoudig de zoekopdrachten op je website bijhouden. Bij de webwinkel van Skateboardplaza heeft deze interne zoekopdracht analyse voor een mooie omzetstijging gezorgd. Doordat je weet waar je bezoekers op zoeken kan je in het geval van een webwinkel je assortiment vergroten met veel gevraagde producten. Dit leidt tot meer verkoop en daardoor meer omzet. Voor alle websites met een interne zoekmachine is het raadzaam de zoekopdrachten van bezoekers bij te houden. Deze informatie is van onschatbare waarde omdat je zo eenvoudig kunt achterhalen waar je bezoekers naar op zoek zijn.
Via de account instellingen in Google Analytics kan je aangeven of je de zoekopdrachten op je site bij wil houden.
Meet uitgaande links
Het kan interessant zijn om te weten op welke uitgaande links (veel) geklikt wordt. Standaard wordt dit niet bijgehouden door Google Analytics. Door een extra code aan een link mee te geven kunnen het aantal klikken op een uitgaande link gelukkig wel gemeten worden. Je kan hiervoor gebruik maken van het Tracking event of de functie _trackPageview. Ik behandel de laatste. Door een onclick event aan een link toe te voegen zoals in onderstaand voorbeeld worden de uitgaande links gemeten.
<a href=”https://www.pronamic.nl” onclick=”pageTracker._trackPageview(/uitgaand/pronamic)”></a>
Het enige wat dit stukje javascript doet is het tellen van het aantal klikken op de desbetreffende link. Hetgeen wat tussen de haakjes staat, wordt ook getoond in Google Analytics. In dit geval dus /uitgaand/pronamic. Het is aan te raden een logische benaming te geven zodat je de uitgaande links gemakkelijk terug kunt vinden. In Google Analytics vind je het aantal klikken op deze link terug onder het kopje inhoud.
Dit waren slechts 3 tips om meer uit Google Analytics te halen. Er is echter nog veel meer mogelijk met dit gratis statistieken programma van Google. Wil je meer weten? Neem contact met mij op. Ik vertel je er graag meer over.
2 reacties
Hoi Karel-Jan,
leuk artikeltje, ik heb alleen een vraag over de laatste tip: Als de pageTracker_trackPageview gebruikt, worden je stats dan niet verkeerd opgeteld? Dan worden de clicks toch bij je pageviews opgeteld?
Frank, bedankt voor je reactie.
Je meet het aantal klikken door de pageviews te tellen. Elke pageview is bij een uitgaande link immers een klik. De klikken worden dus bij de pageviews opgeteld.
Het totale aantal pageviews bevat dus ook de klikken naar de uitgaande links. Dat wil inderdaad zeggen dat je pageviews ‘vervuilt’ worden met pageviews (klikken) naar andere websites.
Ik kan me voorstellen dat dit in bepaalde gevallen niet wenselijk is. In dat geval raad ik je ook aan om gebruik te maken van het _trackEvent.