Op 3 maart is het verkiezingstijd en ook in internetland is dat duidelijk te merken. Veel politici duiken enthousiast in Twitter en vertellen hun persoonlijke wel en wee. Leuk natuurlijk en alles voor de kiezer maar de grote vraag is natuurlijk; wat is Twitter en hoe kan ik het als politici effectief gebruiken? Voor alle politici die niet onbezonnen aan het Twitteravontuur willen beginnen heb ik kort beschreven hoe je met Twitter begint, hoe je Twitter moet gebruiken en heb ik een aantal Twittertermen nader uitgelegd. Mocht je het overigens teveel informatie vinden in deze drukke campagnetijd en/of nog veel meer willen weten over Twitter? Maak dan een afspraak voor een training of een consult.
Hoe begin ik met Twitter?
Ook al wil je nog niet twitteren dan is het vaak raadzaam om alvast wel je naam vast te leggen. Deze registratie is gratis en voorkomt dat andere mensen met jouw naam aan de haal gaan. Registreren doe je door je online in te schrijven bij Twitter. Vervolgens kun je een aantal gegevens invullen. Wil je een actief twitteraar worden houdt dan tijdens het invullen rekening met de volgende zaken:
- Kies een krachtige Bio. Je Bio is een omschrijving die kort uitlegt wie je bent en wat je doet. Maak je Bio zo, dat mensen nieuwsgierig worden om jouw te volgen. Dus niet alleen vertellen wat je doet en wie je bent maar ook waarom je iets doet. Het is bijvoorbeeld interessanter om een gepassioneerde wethouder te volgen dan een ‘gewone’ wethouder.
- Kies de juiste foto. Je profielfoto wordt vaak getoond. Kies deze daarom zorgvuldig. Het is niet alleen belangrijk dat ervoor de juiste foto wordt gekozen maar het is daarnaast ook belangrijk dat de foto de juiste uitstraling heeft. Een standaarpasfoto of een vakantiefoto is daarom niet altijd handig. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om het logo van je politieke partij in de profielfoto te verwerken.
- Kies de juiste naam. Probeer zoveel mogelijk je eigen volledige naam als Twitternaam/ gebruikersnaam te gebruiken. Mocht deze naam bezet zijn probeer dan alleen de voornaam, achternaam, of voorletter + achternaam. Probeer altijd wel een persoonlijke en zakelijke naam te kiezen. Twitter is een persoonlijke vorm van communiceren. Kies daarom een persoonlijke naam en niet een algemene zoals de naam van de lokale partij. Daarnaast weet je niet wie jouw tweets lezen zowel nu als in de toekomst. Een zakelijke en professionele naam zorgt ervoor dat je in alle omstandigheden door kunt twitteren.
- Combineer Twitter met andere social platforms. Waarom moeilijk als het ook makkelijk kan. Vaak kun je de berichten die je op Twitter plaatst ook publiceren op LinkedIn of je Hyves-pagina. Maak hiervan gebruik. Eventueel kun je met speciale hash-tags aangeven welke berichtjes wel of niet op LinkedIn of Hyves moeten komen te staan.
- Informeer of je politieke partij ook een standaard achtergrondsjabloon (background) heeft. Handig en herkenbaar om te gebruiken.
Twitteren, en nu verder?
Wanneer je een account hebt aangemaakt kun je beginnen met Twitteren. Probeer tijdens het Twitteren met de volgende zaken rekening te houden:
- Wees bewust en positief. Zeker als je politici bent dan kies je voor een openbaar profiel, iedereen kan daarom je Tweets lezen en deze zijn ook eenvoudig te vinden via Google. Weet daarom wat je schrijft. Uiteraard mag je kritisch zijn maar doe dit gedoseerd en bij voorkeur met enige positiviteit.
- Zorg er daarnaast voor dat de informatie die je publiceert klopt! Bewust onjuiste informatie publiceren is met name bij Twitter erg riskant.
- Reageer niet op andere politici. Debateren met andere politici doe je tijdens debatten in de raadszaal of ergens anders. Twitter is daarvoor niet het medium. Laat je daarom niet verleiden tot een ellenlange discussie op Twitter die alleen veel tijd, energie en geen winnaar gaat opleveren.
- Gebruik url shortening service. Het is fijn als je bepaalde stellingen kunt onderbouwen of kunt doorlinken naar bepaalde activiteiten. Vermeld dan niet een complete link maar maak gebruik van Url Shortening Service zoals bijvoorbeeld bit.ly. Deze website verkort de link en dat is fijn wanneer je maar 140 tekens kunt gebruiken.
- Tweet doelgericht. Probeer met regelmaat een Tweet te produceren. Bij voorkeur een Tweet die een link heeft met je vakgebied of je specialisme. Uiteraard is het ook leuk om af en toe te weten wat een wethouder doet in zijn vrije tijd maar de meeste mensen volgen je omdat je wethouder bent en niet omdat je voetbalt in het 3de elftal.
- Reageer. Twitter is een goed middel om (gevoelsmatig) de kloof tussen burger en politiek kleiner te maken. Hoewel het misschien niet altijd lukt is het wel een goede zaak om zoveel mogelijk antwoord te geven op vragen. Dit geeft een Follower ook het gevoel dat hij of zij gewaardeerd wordt.
- Zorg voor actie. Followers willen graag weten wat je doet en waarom. Naast informatiebron is Twitter ook te gebruiken om personen in beweging te krijgen. Bijvoorbeeld om een bijeenkomst bij te wonen of door te vragen wat ze van een bepaald onderwerp vinden.
Twitter ABC
Personen die Twitteren hebben een aantal specifieke woorden om zaken te kunnen duiden. Hier een handig overzicht van alle termen:
- Hashtag: Wanneer je iets getweet hebt over een specifiek onderwerp kan het gebeuren dat je followers graag willen weten wat anderen over dat onderwerp hebben vermeld. Door een hashtag (#) voor het onderwerp te plaatsen kan je follower eenvoudig zien wie nog meer over dit onderwerp heeft geschreven. In de praktijk zou een Tweet met een hashtag er als volgt uitzien: oefenen met de hashtag voor de #verkiezingen. Je mag overigens gerust meerdere hashtags per Tweet gebruiken.
- Tweet. Een bericht, die je publiceert is een zogenaamde ‘Tweet’ en kan maximaal 140 karakters bevatten.
- Retweet / RT. Soms krijg je een Tweet van iemand die je followt en wil je die herhalen. Een herhalende Tweet wordt ook wel Retweet genoemd. Twitter heeft een speciale knop achter elke inkomende Tweet die je kunt gebruiken om te Retweeten of te Reply’en.
- Follower. Followers zijn personen die jouw Tweets volgen. Iedereen die lid wordt van Twitter krijgt een eigen persoonlijke pagina. Op deze pagina verschijnen alle Tweets van de personen die je followt.
- Direct Message / DM. Een privé bericht versturen naar een kennis. Als je je bericht aan een persoon wilt versturen zonder dat iedereen meeleest kun je gebruik maken van een DM. In de praktijk wordt dit niet veel gebruikt.
- Tweetup. Twitter is voornamelijk een online gebeuren. Tegenwoordig worden er echter ook bijeenkomsten georganiseerd in de ‘echte wereld’. Een dergelijke bijeenkomst van Twitteraars wordt een Tweetup genoemd.
- Twoosh. Een Twoosh is een Tweet die exact 140 karakters bevat. Levert helaas geen extra punten of extra respect op.