Geomarketing met behulp van het internet

Jelke 11 maart 2010

De herkomst van klanten kan erg belangrijk en nuttig zijn bij je marketingactiviteiten. Met een specifieke locatie kun je je marketing boodschap specifiek richten op een vlak waar de klant gevoelig voor is. Er is sprake van geomarketing wanneer één en dezelfde boodschap op geografisch gebied van elkaar verschilt om hierdoor een beter draagvlak te creëren bij de betreffende doelgroep. Een voorbeeld hiervan is het aanspreken van de klant per regio in eigen taal of dialect, hierdoor ontstaat een betere herkenning en een waarschijnlijk betere acceptatie van de boodschap. Maar de mogelijkheden van geomarketing zijn veel uitgebreider.

Geomarketing binnen uw browser

Browsers ondersteunen en passen steeds beter de mogelijkheden toe van geomarketing. Denk maar eens aan een meertalige website die automatisch die taal presenteert die voor jou van toepassing is. Deze vorm van geomarketing wordt al heel vaak toegepast zonder dat je er iets van merkt. Dit komt ook in soortgelijke vormen voor bij organisaties die landelijk opereren, maar verdeeld over bijvoorbeeld Nederland verschillende vestigingen hebben. De consument kan op de centrale website een eigen locatie aangeven waarna de dichtstbijzijnde vestiging en de hierbij horende relevante informatie wordt presenteert.

Er zijn ondertussen al heel veel applicaties die gebruik maken van de locatie van de gebruiker, of locatiegebonden informatie presenteren.

Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Marktplaats, kijk in uw wijk
  • Hyves, waar zijn mijn vrienden
  • Nukaart
  • Funda

Ook elementen als reisinformatie, weersverwachtingen en lokale zoekopdrachten naar restaurants, cafetaria’s en andere uitgaansgelegenheden worden vaak gebruikt. En zo zijn er nog tal van applicaties en diensten te noemen die gebruik maken van geografische informatie. In veel gevallen is deze informatie of zijn deze applicaties ook toegankelijk voor mobiele platforms van bijvoorbeeld de iPhone, Android en anderen.

De samenwerking met mobiele telefonie

Dat mobiele telefonie en ook het internet op de mobiele telefoon aan een opmars gaande is hoef ik volgens mij niet meer te bewijzen. In het nieuws zie je de laatste tijd vaak dat er nieuwe applicaties ontwikkeld worden voor mobiele telefoons, of er weer een nieuwe en betere telefoon op de markt komt met een eigen platform. Een vooraanstaande ontwikkeling binnen de mobiele telefonie is augmented reality.

Augmented Reality (AR)

Augmented reality is vrij vertaald een laag over de realiteit. Met behulp van de juiste technologie, een camera en je eigen positie aan de hand van GPS wordt er door het oog van de camera een digitale laag gecreëerd over de werkelijkheid. Vervolgens wordt er informatie getoond met betrekking tot de locatie en de richting waar je naar kijkt. Een erg bekende augmented reality applicatie die veel in het nieuws is geweest is Layar. Enkele populaire lagen binnen deze applicatie zijn die van Google Search, Funda, Tweeps around (het zoeken naar nabijgelegen twitteraars), Panoramio, buienradar, en het zoeken naar nabijgelegen restaurants.

Er zijn te veel applicaties en ontwikkelingen om hier in één nieuwsbericht op te noemen, en zelf kan ik ook niet alle ontwikkelingen bijhouden. Maar je merkt wel dat er tal van mogelijkheden zijn als je informatie afstemt op locatie, de relevantie van deze informatie wordt hierdoor veel groter en interessanter voor de consument.

0 reacties

Altijd op de hoogte blijven?