5 handige tips voor meer winst met een webwinkel

Jan Lammert 15 maart 2010

Van 15-19 februari werd weer de SES (Search Engine Strategies) gehouden te London. Eén van de sprekers die een hoofdrol mocht vervullen was Bryan Eisenberg. En niet geheel onterecht, niet alleen heeft hij een goed CV maar weet hij zaken ook op een onconventionele en duidelijke manier te vertellen. Op de SES heeft hij verschillende workshops gehouden waarbij één ging over het behalen van meer conversies via de website. Een interessante workshop die ik graag in korte punten voor jullie samenvat. Hoofdvraag daarbij is: Hoe haal ik met simpele zaken meer conversie via mijn website?

  1. Richt je website in voor spontane en meevoelende mensen. Volgens Eisenberg zijn er 4 type klanten. 1) Bezoekers die spontaan wat kopen, 2) bezoekers die zich laten overtuigen door klanten, 3) bezoekers die gericht opzoek zijn naar een bepaald product en 4) klanten die specifiek opzoek zijn naar een bepaald type merkproduct . Is je product en prijs combinatie goed dan is de kans groot dat de bezoekers uit categorie 3 en 4 wel bij je gaan kopen. De bezoekers uit 1 en 2 zijn echter de type klanten die je moet gaan overtuigen. Zorg dat je website is ingericht voor impulsieve aankopen en voor mensen die de mening van eerdere klanten belangrijk vinden.
  2. Geef het idee dat mensen een unieke kans krijgen. Het is simpel maar het werkt. Een marketingactie met daarin de woorden ‘beperkte voorraad’, ‘nu tijdelijk geen verzendkosten’ werken beter. Zo heeft de website Overstock.com haar conversie zien verdubbelen toen men gratis verzending actiematig ging aanbieden.
  3. Zorg ervoor dat klanten hun mening over het product kunnen geven. Het toestaan van de zogeheten ‘reviews’ op een website heeft een aantal voordelen. De doelgroep, meevoelende mensen’ zijn hiermee sneller te overtuigen, je krijgt meer feedback over je product en de reviews kundig een handig navigatiemiddel zijn voor je website om je klanten te wijzen op andere producten. Dat er af en toe een wat slechtere review tussenstaat is geen probleem. Het maakt de positieve reviews alleen geloofwaardiger en iedereen weet dat je het niet alle klanten naar hun zin kunt maken.
  4. Maak het bestelformulier zo eenvoudig mogelijk. Elke bezoeker die afhaakt bij het bestelformulier is een verloren klant. Toch kan een lastig bestelformulier de conversierate (slagingskans) met wel 50 tot zelfs wel 80% verminderen. Erg jammer! Gebruik daarom een eenvoudig formulier en vraag alleen om de hoognodige gegevens. Een goed voorbeeld is het bestelformulier van Leskist en Tegels & Sanitair. Bij deze webwinkels kun je in 2 of 3 stappen een product bestellen.
  5. Gebruik de bedankpagina als exclusieve ledenpagina. Wanneer bezoekers iets hebben besteld op een website dan is de laatste pagina die ze ervoor krijgen een bedankpagina. Erg vriendelijk maar deze wordt meestal meteen weggeklikt, de bestelling is immers met succes uitgevoerd. Wat daarom beter is, is deze pagina als exclusieve ledenpagina te gebruiken. Bezoekers die hun bestelling hebben voltooid krijgen als bedankje nog 3 exclusieve aanbiedingen te zien. Een sterk staaltje upselling.

Benieuwd naar meer tips die leiden tot een hogere conversie? Neem dan contact op met Pronamic. Wij denken graag met u mee hoe uw website nog beter kan renderen.

0 reacties

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?