Zoekmachine optimalisatie trends 2010

Jan Lammert 1 februari 2010

Aan het einde van het jaar is het traditie geworden om terug te kijken naar het afgelopen jaar. Een andere leuke traditie is om in het begin van het jaar een aantal voorspellingen te doen over een bepaald onderwerp. Natuurlijk doe ik graag met deze traditie mee en geef daarom een vijftal voorspellingen over zoekmachine optimalisatie en het jaar 2010. Ik ben benieuwd welke zaken terug zullen komen in de lijstjes van het jaaroverzicht…

  1. Zoekmachine optimalisatie voor mobiele websites. Internet via de mobiele telefoon heeft in 2009 een enorme vlucht genomen mede dankzij de iPhone en Google Android. Ik verwacht in 2010 niet alleen een verdere groei hiervan maar ook een groter aanbod van informatie specifiek voor de mobiele telefoon. Door deze groei kan zoekmachine optimalisatie specifiek voor dit medium niet alleen erg handig zijn maar ook nodig.
  2. Waar zijn de klanten? Het internet is een uniek en nieuw medium dat zich constant evolueert. In voorgaande jaren was de doelstelling van veel bedrijven het verkrijgen van veel bezoekers of een hoge notering bij Google. In 2010 is mijn verwachting dat het (nog meer) gaat om conversie. Veel bezoekers is dus leuk maar het gaat om het eindresultaat; een bestelling of een reactie via het contactformulier.
  3. Hoe recenter de informatie hoe beter. Informatie die zeer recent is wordt in 2010 beter, sneller en hoger geïndexeerd. Alleen in dat opzicht al kan Twitter een steeds belangrijker tool voor bedrijven worden. Mijn verwachting is dat het project Cafeïne van Google deze beweging een substantiële boost zal geven.
  4. Online reputatiemanagement. De mening van de individuele internetgebruiker wordt in 2010 niet alleen eenvoudiger en sneller weergegeven maar is ook sneller te vinden. Het is een gewaagde voorspelling maar persoonlijk denk ik dat bedrijven in 2010, sneller online in gesprek moeten gaan met de klant om hun reputatie ook online te beschermen.
  5. Social media is en blijft hot. In 2009 was het toverwoord al Social Media maar mijn verwachting is dat in 2010 dit zeker het geval blijft. Mede dankzij de betere indexering maar ook door de dwarsverbanden die gelegd gaan worden.

3 reacties

  1. 6. Website snelheid en site performance

    Google wil het internet sneller maken en zal met de lancering van Google caffeine, website snelheid ook gaan gebruiken om een website te beoordelen. Site performance is daarom ook toegevoegd in google webmaster tools en te vinden onder de tab Labs. Je ziet de gemiddelde laadtijd van diverse pagina’s van je website.

Altijd op de hoogte blijven?