Hoog scoren in YouTube

Karel-Jan 22 februari 2010

Met meer dan 70 miljoen bezoekers per dag is YouTube de meest bezochte video site. Per dag worden er meer dan 200 miljoen filmpjes bekeken. Als je een filmpje op YouTube hebt gezet, dan wil je uiteraard ook dat deze wordt gevonden. Niet alleen in de zoekresultaten van YouTube maar ook in resultaten van Google. In dit artikel een aantal korte tips.

Gebruik belangrijke sleutelwoorden in de titel

De titel is de belangrijkste factor voor een hoge score in de zoekresultaten van YouTube. Wil je gevonden worden op bijvoorbeeld ‘Marmer tegels’ noem de titel dan ook ‘Marmer tegels’. In bepaalde gevallen kan je nog betere resultaten behalen door ‘video’ in de titel te verwerken. In dit voorbeeld dus ‘Video marmer tegels’. Het is gebleken dat bezoekers vaak ‘video’ toevoegen aan de zoekopdracht als ze op zoek zijn naar een video.

Zorg voor een goede beschrijving

De beschrijving is de op één na belangrijkste factor voor het bepalen van de positie in de zoekresultaten van YouTube. Laat belangrijke sleutelwoorden daarom in de beschrijving terug komen. Dit is informatie waar YouTube naar kijkt.

Tag je video’s

Naast de titel en beschrijving gebruikt YouTube ook de tags om de positie in de zoekresultaten te bepalen. YouTube kan aan de hand van tags bepalen waar een filmpje over gaat. De tags zullen daarom ook invloed hebben op de zoekresultaten.

Zorg voor een goede thumbnail afbeelding

Kom je eenmaal hoog in de zoekresultaten dan wil je natuurlijk dat er op jouw video geklikt wordt. YouTube maakt van elk filmpje een thumbnail. Deze afbeelding wordt in de zoekresultaten getoond. Je kan zelf kiezen welke thumbnail in de zoekresultaten moet worden weergegeven. Kies hieruit de meest geschikte. De thumbnail afbeeldingen hebben een grote invloed op de CTR.

Voeg een link aan je video beschrijving toe

De laatste tip gaat niet zozeer over hoe je hoger in de zoekresultaten kunt komen, maar hoe je meer bezoekers naar je website kunt trekken. Plaats een link naar je website in de beschrijving van de video. Een link kan je eenvoudig toevoegen door de URL van je website bij de beschrijving in te voeren. YouTube maakt hier automatisch een link van. Zorg ervoor dat deze link bovenaan in het beschrijving veld staat zodat deze altijd zichtbaar is.

Uiteraard zijn er veel meer factoren die een invloed hebben op de zoekresultaten. Volgens de richtlijnen van YouTube spelen de volgende factoren een rol: titel, beschrijving, sleutelwoorden, inkomende links, reacties, beoordelingen, embeds, shares, leeftijd van de video, kanaal etc. De tips die ik heb gegeven kan je gemakkelijk zelf toepassen. Het kan al snel tot mooie resultaten leiden.

1 reactie

  1. Zelf al eerder de eerste vier tips toegepast bij een digitaal prentenboek. Zoeken op digitaal prentenboek levert nu een nummer 1 positie op voor ons prentenboek De Snoepslang. De laatste tip zal ik ook nog even verwerken ;-).

Altijd op de hoogte blijven?