Het toevoegen van een e-mail nieuwsbrief formulier op je website

Jelke 1 februari 2010

We hebben in de afgelopen tijd op dit weblog veel van onze kennis met jullie gedeeld op het gebied van e-mailmarketing. Deze adviezen gingen voornamelijk over opbouw en inhoud van de e-mail nieuwsbrief. Wat we nog niet hebben besproken is het toepassen van het e-mail nieuwsbrief formulier op je website, en wat daar bij komt kijken.

Vindbaarheid van het aanmeldformulier

De positie van het aanmeldformulier is uiterst belangrijk. De bezoeker moet duidelijk op de homepagina in één oogopslag het formulier kunnen vinden. Is dit niet zo dan komt de bezoeker er waarschijnlijk niet eens achter dat hij/zij zich kan inschrijven voor de e-mail nieuwsbrief.

Informatievoorziening

Waarom zou een bezoeker zich moeten aanmelden voor jouw e-mail nieuwsbrief. Wat maakt de e-mail niewsbrief zo speciaal dat de bezoeker dit niet wil missen. Communiceer dit duidelijk zodat de bezoeker weet waar hij zich voor inschrijft, en weet welke informatie hij hierin kan verwachten. Geef ook aan met welke regelmaat en eventueel op welke dag u de e-mail nieuwsbrief van plan bent te gaan versturen. Tweemaal per maand, maandelijks of eens in het kwartaal, de klant wil graag op de hoogte zijn van dit soort zaken. Belangrijk is wel om deze informatie voorafgaande aan het aanmelden te verstrekken. Het wel of niet vermelden kan de bepalende factor zijn of een bezoeker zich nou juist wel of niet aanmeld.

Geef uw bezoeker ook de kans om eerder verzonden nieuwsbrieven in te zien. Hierdoor krijgt de bezoeker een idee van wat hij in de toekomst zal gaan ontvangen en of de informatievoorziening relevant voor hem is.

Het aanmeldformulier

Vraag alleen de informatie die relevant is voor het versturen van de nieuwsbrief. Wil je de e-mail nieuwsbrief personaliseren dan zijn alleen voor- en achternaam van noodzaak. Wilt u de e-mail nieuwsbrief niet personaliseren dan is alleen een e-mailadres al voldoende. De bezoeker geeft niet graag persoonlijke informatie uit handen, vraag daarom ook alleen maar de noodzakelijke gegevens. Eventuele aanvullende informatie kan altijd nog later gevraagd worden door een aanbieding of ‘call-to-action’ waardoor de klant meer informatie moet opgeven.

Zorg er voor dat het invoerveld van het e-mail adres gecontroleerd wordt op alle noodzakelijke elementen. Is er een gebruikersnaam opgegeven, is het @-teken aanwezig, server- of ISP-naam opgegeven, en is het geheel afgesloten met het top-level domain, bijvoorbeeld .nl. Bevestiging een eventuele activering

Zorg er voor dat de bezoeker een duidelijke bevestiging krijgt op de website van zijn actie. Hiermee voorkom je vragen en onduidelijkheden bij de klant. Meld hierin dat de klant een e-mail kan verwachten waarin gevraagd wordt om het e-mailadres te activeren. Duidelijkheid kom je het verst mee.

Gerelateerde nieuwsberichten

Lees de gerelateerde berichten omtrent opbouw en inhoud van de e-mail nieuwsbrief nog eens door. Zorg er door de e-mail nieuwsbrief voor dat de ontvanger de gewenste actuele informatie ontvangt, en dat je als organisatie optimaal rendement behaald.

Na het lezen van deze informatie nog vragen, neem dan gerust contact met mij of één van mijn collega’s op.

0 reacties

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?