Je logo is je merk. Zo is dat, iedereen weet toch dat je logo laat zien waar je voor staat, je verleden, je toekomst en je heden, je bedrijfsethiek en je visie. Dat is waarom het zo belangrijk is om je logo overal en nergens zo groot mogelijk te profileren.
Helaas is dat kort gezegd wat veel mensen nog steeds zien als “merk”. Voor mensen in het vakgebied waar wij in werken is dit een erg frustrerend gegeven. Dan hoef ik nog niet eens te beginnen over websites met een enorm “Laat ons logo zo groot mogelijk zien” gehalte. Ze zijn er nog steeds en we krijgen er allemaal nog mee te maken.
Branding is een moeilijk te definiëren begrip. Om aan je klanten uit te leggen dat je merk veel meer is dan alleen een logo, kleurenstelling en een slogan is vaak lastig. Niet omdat het concept op zich moeilijk te begrijpen is maar vooral omdat deze misvatting er jaren lang in is gedrilled. Het komt nog wel eens voor dat we onze klanten moeten overtuigen dat het NIET nodig is om je logo de helft van het browserscherm te laten vullen en waarom deze niet groter hoeft.
Het definiëren van een merk
Zoals ik eerder al noemde is een merk moeilijk te definiëren. Wat in de buurt komt is dat een merk alle aspecten bevat van een organisatie. Het is het lichaam, het verstand, de geest, de persoonlijkheid, het geluid, de geur en het gevoel wat we hebben met de organisatie. Het draait om het totaalplaatje!
Nu lijkt het inderdaad zo te zijn dat de term merk een allesomvattende term is voor alles wat met je bedrijf te maken heeft. Zomaar een term om de eindjes aan elkaar te binden in een poging om de relevantie met de werkzaamheden te verbinden aan het merk. Niets is minder waar.
Bijvoorbeeld, wanneer je te maken hebt met je telefoonprovider, elke interactie die je met ze hebt vormt voor jou een beeld van hoe ze zijn. Het logo, tv spotjes, billboard reclame, radio spotjes, reclame in bladen en de aanbiedingen zijn maar een klein deel van de vergelijking. Neem bijvoorbeeld elke keer dat je op hun website komt, inlogt op je account om je saldo te checken, elke rekening, sms, en de service die ze je bieden. Zorgen ze voor een plezierige ervaring? Voel je je gewaardeerd als klant? Luisteren ze naar je?
De ervaring – de klant maakt deel uit van je merk
Elke denkbare manier waarop je communiceert met een bedrijf of zelfs een individu geeft je een impressie van hoe zij als merk overkomen. En in deze dagen van massale sociaal gekoppelde levensstijlen is één slechte ervaring, één ontevreden klant al genoeg om negatieve publiciteit binnen enkele minuten het hele web over te sturen.
En er is niets aan te doen om dat gegeven tegen te gaan. Je hoeft het niet eens te proberen, het zal je niet lukken. Negatieve publiciteit is niet te stoppen, je kunt het niet verbergen. Je moet het beste eruit halen en deze feedback gebruiken om je product te verbeteren, en hiermee ook je gebruikers ervaring te verbeteren.
We bewegen ons snel in de richting waar bedrijven niet langer tegen hun klanten praten, maar een dialoog met ze aangaan. Sterker nog, we gaan er niet heen, we zijn er al! We praten er met z’n allen al een tijdje over. De massale implementatie van sociale media en applicaties om mee te netwerken waarmee je bijna constant kunt communiceren betekenen voor bedrijven dat klanten over je praten, of je dit nou leuk vindt of niet. Mond-tot-mond reclame krijgt een heel nieuwe dimensie, mensen praten en mensen luisteren naar elkaar.
Aan jou dus de taak om als bedrijf ervoor te zorgen dat jouw product zo goed is dat mensen er over willen praten. En het is jouw taak als designer, adverteerder, marketeer er zeker van te zijn dat het merk dat je maakt voor je klanten even goed is als het product. Want het merk maakt zeker deel uit van het product, van de ervaring die de klant bij het bedrijf heeft.