Mobiele e-commerce?

Jelke 6 december 2009

Ik ben momenteel bezig met een onderzoek naar de online behoeften van mensen die regelmatig een schouwburg bezoeken. Tijdens dit onderzoek kwamen de volgende twee vragen aan bod;

  • Heeft u internet op uw mobiele telefoon?
  • Zou u kaarten bestellen met behulp van uw mobiele telefoon?

Deze laatste vraag leidde tot een aantal nieuwe vragen, ook bij mij. Bijvoorbeeld is het wel mogelijk om mobiel af te rekenen bij een webwinkel? Dit roept om een antwoord; hoe ver is het nu daadwerkelijk met mobiele e-commerce, ook wel m-commerce genoemd.

De eerste vraag, heeft u internet op uw mobiele telefoon, is als we naar Nederland kijken gemakkelijk te beantwoorden. Volgens onderzoek van Multiscope Marktpeiler maakt 9% van de Nederlandse bevolking wekelijks gebruik van internet op de mobiele telefoon. Het aantal mobiele internet gebruikers groeide van 850.00 in 2008 naar 1,3 miljoen Nederlanders in 2009. 40% van deze personen gebruikt het mobiele internet dagelijks. Momenteel is 60% van de mobiele telefoons geschikt voor mobiel internet.

De tweede vraag is een stuk lastiger te beantwoorden. Duidelijk is wel dat het mobiele tijdperk aan een grote opmars bezig is. Maar hoe ver is de Nederlandse markt op het gebied van het plaatsen van bestellingen door middel van de mobiele telefoon? Onderstaand nieuwsbericht van RTL laat zien dat betalingen via de mobiele telefoon al steeds vaker voorkomen.

In ieder geval is een groot voordeel van m-commerce wel dat de gebruiker te allen tijde toegang heeft tot de service van de leverancier. Daarnaast kan de aangeboden informatie toegespitst worden op de locatie van de gebruiker.

Is het mogelijk om mobiele af te rekenen bij een webwinkel?

De Rabobank heeft de mogelijkheid al om met behulp van het internet op je telefoon je rekening te raadplegen en transacties te verrichten. Hiermee is de gebruiker al wel in staat om geld over te schrijven naar het rekeningnummer van de betreffende webwinkel. Echter is dit niet de ideale manier om mobiel af te rekenen bij een webwinkel die je op een mobiele telefoon bezoekt.

De meeste webwinkels in Nederland geven hun klanten de mogelijkheid om te betalen met iDEAL. IDEAL ondersteunt
nog geen wel betalingen via mobiel internet, maar dit vergt wel specifieke kennis van de toepassing. Eén van de directe concurrenten van iDEAL is PayPal. PayPal heeft deze mogelijkheid wel maar tot nu toe is deze alleen beschikbaar in de Verenigde Staten. Algemeen directeur Dennis van Allemeersch van PayPal Benelux gaf eerder aan dat daar in 2009 waarschijnlijk verandering in zal komen (bron: Rabobank en Paypal met mobiel betalen). We zijn nu bijna 2010 en de betreffende functie is er nog niet. Een nadeel van PayPal is daarnaast ook dat er nog weinig mensen gebruik van maken.

Zo ver ik kan zien zijn er nog geen betalingssystemen die binnen een mobiele webwinkel geïmplementeerd kunnen worden. Het zou zo moeten zijn dat een mobiele betaling in een paar stappen binnen dezelfde webwinkel afgehandeld kan worden, en dit zonder vereiste van andere profielen en instellingen. Maar dit is jammer genoeg nog niet mogelijk.

Een goed alternatief voor nu is om mobiele bezoekers binnen de webwinkel te herkennen en deze dan de optie te geven om het betreffende product naar hun eigen e-mailadres te sturen. Zo kunnen ze later achter de PC thuis nog even rustig het artikel bekijken en vergelijken met andere producten op het web.

Al eens iets online per mobiel besteld? Ik ben benieuwd naar je ervaring.

9 reacties

  1. Ik denk dat er momenteel nog erg veel koudwatervrees is voor wat betreft online mobiel betalen. De doelgroep die schouwburgen bezoekt, zal ongetwijfeld van gemiddelde leeftijd zijn. Jongeren die opgegroeid zijn met snel internet en veelzijdige mobiele toestellen zullen een dergelijke nieuwe manier van transacties uitvoerder eerder accepteren. Hierbij denk ik aan de generatie die op dit moment tussen de 16 en 20 jaar is.
    Ik vraag mij tevens af wat de toegevoegde waarde is van vooraf ‘online mobiel betalen’ van schouwburgkaarten. Als het er alleen maar om gaat, dat men dan niet in de rij hoeft te staan bij het kopen van een (of ophalen van een gereserveerd) kaartje, vraag ik mij af of op dit moment het gedoe (wat mensen ervaren op een gemiddeld toestel met mobiel internet) opweegt tegen het voordeel.

    Ik zie een ander soort oplossing voor me, en dan refereer ik eigenlijk meteen aan toestellen als de iPhone en toestellen met Android. Voor beide toestellen bestaat een marktplaats waar applicaties gekocht kunnen worden, T-Mobile werkt er zelfs aan om bij Android de kosten van een applicatie mee te kunnen nemen op de factuur voor de verbruikskosten. Ook Windows mobile werkt(e?) aan een dergelijk platform en Nokia blijft volgens mij ook niet achter.

    Ik zou een systeem ontwikkelen die voor een voorstelling een bepaalde applicatie publiceert in de market. De ‘Theo Maassen @ Harmonie, Leeuwarden’ bijvoorbeeld. Deze applicatie zou dan niet echt een applicatie zijn, maar een unieke call doen naar een webservice, om een ‘ticket’ te reserveren, en een respons te ontvangen in de vorm van een QR-bar-code, die op het scherm van de gebruiker getoond wordt.
    De QR-code kan bij ingang gescand worden. De reservering en de betaling laat je dus afhandelen door de facilitering van de ‘market’-tool op de telefoon. Hiermee hoef je zelf geen nieuwe transactiemethodes toe te voegen, je laat de ontwikkelaars van het mobiele OS dat maar oplossen, die hebben daar net zo goed baat bij, en zullen de boel ook nog eens grondig testen alvorens een nieuwe betaalwijze zal worden uitgerold.
    Bijkomend voordeel is, mensen die al eerder hebben betaald voor een applicatie die ze via de ‘market’ op de telefoon hebben aangeschaft, zullen ervaring hebben met het betaalproces en op geen enkel moment argwaan hebben over de betrouwbaarheid, wat bij een ‘webshop’ met een soort ‘mobiel ideal’ in het begin ongetwijfeld een drempel zal zijn.

    • Bedankt voor je reactie Symen, interessante aanvulling. Ik deel je mening wat betreft de doelgroep die je noemt. In eerste instantie zullen alleen de ervaren gebruiker op het gebied van mobiele telefonie hier gebruik van maken. Deze groep van ervaren gebruikers is momenteel jong maar zal qua leeftijd steeds breder worden.

      De twijfel die je uitspreekt over de wel of niet toegevoegde waarde voor schouwburgen is een terechte vraag. Als schouwburg zijnde zou je wel meer last-minute gasten en dagjesmensen kunnen aantrekken. Je ziet immers steeds vaker dat vakantiegangers met behulp van hun mobiele telefoon informatie vergaren. Ik denk dan bijvoorbeeld aan
      augmented reality en de QR barcodes die je zelf ook noemt. Hier kan een schouwburg ook op inspelen met actuele voorstellingen voor deze last-minute mensen en vakantiegangers.

      Het afhandelen van de betalingen met behulp van een applicatie in samenwerking met de verschillende ‘marktplaatsen’ binnen telefoons is inderdaad een goede en relevante optie. Een nadeel voor nu is wel dat ieder platform iPhone, Symbian en Android elk hun eigen ‘marketplace’ hebben. Ook moet je specifieke kennis in huis halen om een dergelijke applicatie te laten ontwikkelen. Er zijn zoals je zelf ook zegt nog wel een aantal drempels.

  2. Henk Everts - Speak

    Hoi jongens, ik ontdekte een klein foutje in het overigens zeer leuke artikel. De zin “Maar iDEAL ondersteunt nog geen betalingen via mobiel internet.” is niet geheel juist. Zelf hebben we iDEAL (naast Creditcard en PayPal) succesvol geimplementeerd in de iPhone applicatie van de Dokkumer Vlaggen Centrale, welke één dezer dagen beschikbaar komt in de App Store van Apple.

    • Hallo Henk, interessante ontwikkeling, ben zeer benieuwd hoe deze applicatie functioneert. Met name in de manier waarop jullie iDEAL hebben geïntegreerd in deze iPhone app. Is deze applicatie in de toekomst voor iedereen vrij toegankelijk? Zou hem graag eens willen bekijken en testen.

      En hoe zit het met de toegankelijkheid van de applicatie op een Android toestel? Ik zelf ben namelijk in het bezit van een HTC G1 draaiende op Android.

    • Henk Everts - Speak

      Hoi Jelke, de App voor DVC is vanzelfsprekend straks gewoon beschikbaar. Leo en Karel-Jan hebben al even een sneakpreview gehad, maar dat is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Nog even geduld dus. ;-) Naast iPhone Apps zijn we momenteel ook ‘dwaande’ met Android en Windows Mobile applicaties.

  3. Henk Everts - Speak

    En ja hoor… Inmiddels is de Mijneigenvlag iPhone App van de Dokkumer Vlaggen Centrale beschikbaar in de App Store van Apple.

    • Mooi om te horen, zal de applicatie wel even doorlopen op een iPhone van één van de collega’s. En zodra deze voor Android beschikbaar is zelf even bestuderen. Ik houd de updates wel in de gaten door middel van Twitter :).

  4. Remco Tolsma

    De ontwikkelingen op dit gebied staan niet stil. Onlangs werd de lancering van Magento Mobile aangekondigd.

    https://magento.com/products

    Hiermee kan elke Magento webwinkel beheerder eenvoudig zijn eigen iPhone (en iPad?) applicatie lanceren. Betaling via de iPhone applicatie kan o.a. met PayPal:

  5. Jordan van Bergen

    De marketing machine van PayPal draait goed en telkens komen er nieuwe mogelijkheden. Echter een beetje sociaal ondernemen is er bij PayPal niet bij, zie: https://www.geef.nl/nl

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?