Menu

Hoe belangrijk is een snelle website?

Karel-Jan 26 november 2009

De snelheid van een website is altijd al een belangrijk issue geweest. Maar als we Google mogen geloven dan gaat het een nog grotere rol spelen. Je zult het vast met mij eens zijn, een trage website kan erg frustrerend zijn. Het draagt in ieder geval niet bij aan het positieve gevoel dat je zou willen hebben bij het bezoeken van een website. Het heeft een slechte invloed op de user experience en zal de conversies doen dalen.

Dalende conversies

Een trage website doet de conversies dalen. Logisch, want een trage website wordt als een grote ergernis ervaren. Duurt het laden van een website te lang, dan zijn gebruikers snel geneigd te zoeken naar een alternatief, de concurrent. Kortom, trage websites zijn killing voor de e-bussiness.

In het geval van e-commerce heeft de snelheid van een website zelfs zo’n grote invloed dat bij een trage website 23% van de bezoekers de webwinkel zal verlaten. Dat blijkt uit een onderzoek van Forrester. Over het algemeen wordt een website traag bevonden als het laden meer dan 2 seconden duurt. In 2006 werd een laadtijd van 4 seconden nog als acceptabel bevonden. Een groot verschil waaruit blijkt dat bezoekers de snelheid van een website steeds belangrijker vinden.

Google wil snelheid

Ook Google hecht steeds meer waarde aan de snelheid van een website. In 2008 heeft Google al een aanpassing aan haar Adwords netwerk gedaan waardoor trage websites meer moeten betalen voor de Adwords advertenties. Een webpagina die traag laadt krijgt namelijk een lagere Quality Score waardoor de CPC’s (kosten per klik) omhoog gaan.

Om de noodzaak van een snelle website nog eens te bevestigen heeft Google onlangs aangegeven snelle websites hoger te laten scoren in de zoekresultaten. De snelheid van een website zal dus invloed gaan hebben op de rankings in Google. Het zal weliswaar niet de belangrijkste factor zijn, maar het geeft wel aan dat de snelheid van een website steeds belangrijker wordt.

Ik wil een snelle website, hoe zorg ik daarvoor?

Er zijn veel factoren die invloed hebben op de snelheid van een website. Vooral bij grote websites kunnen de kleinste aanpassingen al een groot effect hebben. Hieronder een vijftal-factoren waarvan ik denk dat hier bij veel websites verbeter punten liggen.

  • Zorg voor een goede hosting partner
    Bij veel shared hosting pakketten draaien duizenden websites op één server. Dit kan grote gevolgen hebben voor de snelheid van jouw website. De bandbreedte moet namelijk verdeeld worden over al deze websites.
  • Optimaliseer de compressie van afbeeldingen
    Sla een afbeelding op in het meest geschikte formaat. Sla niet klakkeloos alle afbeeldingen op in het JPG-formaat. In veel gevallen is GIF of PNG een betere optie. In het artikel ‘Welk afbeeldingsformaat moet ik kiezen‘ kun je hier meer over lezen.
  • Beperk het gebruik van Flash
    Flash kan killing zijn voor de laadtijd van een webpagina. Vooral websites die volledig in Flash zijn gemaakt worden vaak als traag ervaren.
  • Plaats CSS en Javascript in externe bestanden.
    Door gebruik te maken van externe CSS en Javascript bestanden kan een webbrowser deze bestanden cachen. De browser slaat deze bestanden als het ware op in het tijdelijk geheugen. Hierdoor hoeft de browser deze bestanden niet steeds opnieuw te downloaden wat kan resulteren in een snellere laadtijd.
  • Zorg voor nette en gestructureerde HTML code
    Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, zorg ervoor dat je website voldoet aan de standaarden van het W3C. Als de code volgens een bepaalde structuur is opgebouwd kan de browser de code namelijk gemakkelijker en sneller lezen. Verder ben ik van mening dat je van internet bedrijven mag verwachten dat zij volgens bepaalde standaarden werken.

3 reacties

  1. Ter aanvulling. Yahoo heeft een aantal richtlijnen gepubliceerd voor een snelle site. Zie: https://developer.yahoo.com/performance/rules.html

    Daarnaast zou ik willen opmerken dat Google een trage site niet afstraft. Als je een snelle site hebt werkt dat in je voordeel, maar een trage site werkt zeker niet in je nadeel. https://moz.com/blog/new-interesting-insights-into-google-rankings-spam-from-pubcon

    Verder mijn complementen voor de toegankelijke artikelen die jullie schrijven.

    • Goede aanvulling @niek

      Ik ben overigens wel erg benieuwd hoe Google de factor ‘snelheid’ gaat bepalen. Er zijn namelijk zoveel factoren die invloed hebben op de snelheid van een website.

    • @ Karel-Jan

      Tja daar kunnen ze inderdaad veel kanten mee op. Of zou het zo simpel zijn als het meten van de tijd die het duurt om de site in de browser te laden?

Altijd op de hoogte blijven?