The Long Tail is een bekend begrip wat op veel situaties van toepassing is. Het begrip staat voor het combineren van een grote groep kleinere elementen die gezamenlijk een grotere invloed hebben dan de leider op zich. In dit artikel plaats ik jouw website binnen het begrip The Long Tail.
In één van mijn vorige berichten, hoe nieuwe marketing jouw organisatie verandert, noemde ik 14 trends waaronder The Long Tail. In het artikel betekende dit, dat bedrijven zich soms beter op een specifieke nichemarkt kunnen richten dan zich alleen op de leider te focussen. Zo kunnen de gezamenlijke nichemarkten een grotere afzetmarkt zijn. Maar The Long Tail is ook van toepassing op de structuur en het uiterlijk van een website.
Een nieuwe website, er komt veel bij kijken. Nieuwe uitstraling, nieuwe structuur, nieuwe techniek en alles moet beter en innovatiever. Veel tijd en energie wordt er besteed om het gezicht van de website, de homepagina, de perfecte structuur en uitstraling te geven. Waar komt die specifieke afbeelding te staan, waar de tekst, en hoe wordt deze tekst gestructureerd en zo goed mogelijk aan de bezoeker gepresenteerd? Veel kwesties waar over na wordt gedacht.
Maar realiseer wel dat niet alle bezoekers via deze homepagina op de website komen. De achterliggende pagina’s dienen minstens evenveel aandacht te krijgen. Neem de website van Pronamic, 19% van alle bezoekers komen als eerste binnen op de homepagina van Pronamic. Het overige aantal bezoekers komt binnen via achterliggende pagina’s door middel van zoekmachines, verwijzingen en onder andere onze nieuwsbrief. Al deze bezoekers krijgen in eerste instantie niets mee van de homepagina.
Dus let op, spendeer minstens evenveel tijd aan de structuur van de subpagina’s dan aan de homepagina. Nog niet tevreden over de perfecte structuur van de betreffende subpagina, vraag ons voor eventuele tips of mogelijke oplossingen. Ben je hierna nog niet tevreden of nog niet overtuigd, dan onderbouwen we aan de hand van duidelijke cijfers de perfecte structuur door middel van A/B testing. Een handig begrip, The Long Tail, die je wat meer doet nadenken over het rendement wat uit een website te halen valt.