Hoe stellen klanten vast dat je innovatief en vooruitstrevend bent? En hoe komen ze erachter dat je de perfecte partner of dienstverlener bent? Misschien houd je ze op de hoogte door het onderhouden van een weblog, door persoonlijk contact of misschien wel helemaal niet. In dit laatste geval zou ik je willen adviseren om hier snel verandering in te brengen. Het versturen van een eenvoudige nieuwsbrief kan al voor meer tevredenheid zorgen onder klanten en contacten.
Waarom een nieuwsbrief?
De eerste, en in mijn ogen ook direct de belangrijkste reden; houd iedereen in je netwerk op de hoogte! Als bedrijf zijnde zoek je vast en zeker partners die zowel vooruitstrevend en vernieuwend zijn als wel kwaliteit leveren. Zo ook verwachten ze dat van jou. Je weet zelf dat je aan deze termen voldoet maar hoe kan jouw klantenkring en netwerk dit vaststellen? Lever je eenmalig een product, zorg er dan voor dat je deze klant in de toekomst ook nog mag voorzien van aanbiedingen en nieuws omtrent producten. Lever je een dienst dan kun je de klant op de hoogte houden van wijzigingen, tips, activiteiten en of nieuwe diensten. Houd ze om deze redenen op de hoogte van wat je beweegt en doet!
Communiceer met je klantenkring, zij zijn de afnemers van je dienst of product. Zij werken er mee en zijn de perfecte promotors van je product. Stel een vraag, vraag om hun mening en begin een dialoog wees niet alleen de zender van nieuws. Hierdoor krijgt de klant een meer persoonlijke band met jouw merk. Daarnaast kunnen ze je ook ideeën en tips aandragen of kunnen ze hun klachten uiten. Misschien zijn niet alle tips even zinvol, maar beter een actieve klantengroep dan een stille groep.
Profileer je bedrijf op de manier die jij wilt dat klanten jouw bedrijf zien. Je bent zelf baas over wat voor nieuws de deur uit gaat en je kunt zo een bepaalde strategie en boodschap toevoegen.
Deze drie, in mijn ogen zeer belangrijke adviezen zijn eenvoudig en tegen weinig kosten op te volgen door het verzenden van een e-mail nieuwsbrief. Wij ontwikkelen een sjabloon die volledig bij jouw huisstijl past. Vanuit dat sjabloon kun je gemakkelijk, door een paar stappen te volgen, je nieuwsbrief naar jouw relaties verzenden. Mensen willen graag weten wat er omgaat binnen het bedrijf, zorg ervoor dat je een band ontwikkelt met de klant en communiceer open en eerlijk! Daar komt men het verste mee.
Anti-spam wet
Let op! Per 1 oktober 2009 vallen de nieuwsbrieven van bedrijf naar bedrijf binnen de anti-spam wet. Dit wil zeggen dat de verzender van nieuwsbrieven moet kunnen aangeven dat er een relatie is met de ontvanger en dat daarnaast de verzender ook kan aangeven dat de ontvanger toestemming heeft verleend om aangeschreven te worden.
Nog sceptisch over hetgeen wat ik je vertel? Kijk eens hoe wij het aanpakken met onze nieuwsbrief, je kunt je hier aanmelden. Daarnaast zijn er in het verleden nog een aantal artikelen geschreven die je adviseren over hoe je een nieuwsbrief moet opstellen en versturen. Dit zijn: