Op dit moment is de Tour de France een week onderweg. De coureurs hebben een rustdag gehad, tijd voor mij om een korte terugblik op de afgelopen week te geven. Sportief gezien wordt er al veel gespeculeerd, al heb ik ook daar natuurlijk mijn mening over, ik zal me toeleggen op het gebruik van (sociale) media in en vanuit de Tour.
Elk jaar is er een enorm mediacircus rond de Tour de France gaande. Honderden journalisten, fotografen, motoren, auto’s, etc. Zo wordt de Tour in 186 landen uitgezonden en doen 1960 journalisten verslag (in 2008), aldus sport.be.
Wat de Tour van 2009 extra speciaal maakt is het enorme gebruik van sociale media en dan vooral Twitter. Bijna elk team en een flink aantal coureurs heeft een account. Maar ook de terugkeer van Lance Armstrong in het wielerpeloton is bijzonder te noemen. Na drie jaar afwezigheid keert hij terug in het peloton om aandacht te vragen voor zijn stichting Livestrong, welke tegen kanker strijd. En met succes! Over Armstrong gesproken, spreek ik over de bekendste ambassadeur van Twitter in het wielerpeloton. Hij heeft meer dan 1.3 miljoen followers. Een mooi beeld van Lance over zijn Twitter staat op video, waarin hij dolt met Mart Smeets, die niets van Twitter moet hebben.
De NOS heeft een mooi overzicht gemaakt van de meeste wielrenners Twitter-accounts. Op de Tour-site van de NOS vind je een overzicht van deze accounts. Zelf heb ik net voor de Tour het @tourdefranceNL Twitter account aangemaakt, waarop de tournieuws van de NOS, AD Sportwereld en NU Sport wordt geplaatst. Blijkbaar is er vrij veel belangstelling voor, aangezien ik na een week +/- 100 followers heb.
Andere initiatieven van zijn o.a. Live GPS-tracking van de etappes. Verschillende renners dragen een GPS, waarmee live de locatie kan worden weergegeven in bijvoorbeeld Google Maps. Een geweldig voorbeeld hiervan is ontwikkeld door Ubilabs. Maar ook Team Garmin Slipstream geven GPS statistieken vrij. Dit is zij eigenlijk aan haar stand verplicht, aangezien Garmin vooral bekend staat om haar navigatiesystemen. Maar dit team maakt ook veel gebruik van andere sociale media, zoals YouTube, Vimeo, Flickr en Twitter.
De Rabobank ploeg heeft ook het gebruik van sociale media niet achterwege gelaten. Twitter, YouTube, Facebook en Hyves maken o.a. deel uit van de media die zij gebruiken.
Mobiele telefoon en iPhone
Ook aan de verslaggeving voor mobiele telefoons is gedacht. De NOS heeft een speciale site voor de mobiel ontwikkeld, waar zij ook het nieuws van de Tour de France weergeven. Maar ook aan de iPhone is gedacht. Voor Tour-liefhebbers heeft de Rabobank de Rabo iTour app ontwikkeld. Hiermee kun je alle informatie over de klassementen, ploegen, coureurs en live statistieken bekijken.
Al met al vind ik het een leuke interessante ontwikkeling hoe in de Tour de France meer sociale media worden gebruikt. Normaal gesproken was je altijd afhankelijk van de journalisten die nieuws brachten over de Tour. Nu krijg je ook nieuws vanuit het peloton zelf, wat er in de coureurs omgaat en hoe zij de Tour beleven. Als Tour-liefhebber blijf ik deze zeker volgen en blijf ook gebruik maken van alle sociale media die worden gebruikt!
1 reactie
Interessant. Dank je. Zou wel eens willen weten wat het effect van de twitter, youtube, facebook en hyves van rabobank is…