Ik had eerder al gehoord van de entrepreneur Seth Godin en zijn doen en laten, maar had nog niet eerder één van zijn boeken gelezen. Maar eens moet de eerste keer zijn; ik won door middel van een prijsvraag zijn boek ´Gehaktballen met slagroom´.
Nadat het boek afgeleverd was ben ik direct begonnen met lezen. Het boek behandelt methodes om als organisatie om te gaan met nieuwe marketing oftewel nieuwe media. Het tijdperk van campagnes, die miljoenen kosten door middel van een boodschap op te dringen via bijvoorbeeld een televisiespot, gericht op alle consumenten is voorbij. Bij nieuwe media staat de afnemer centraal, en hoe kun je als organisatie een band creëren met deze unieke afnemer.
De titel van dit boek vergt enige uitleg. Met de titel, Gehaktballen met slagroom, wordt bedoeld dat een organisatie geen hogere omzet kan genereren door alleen maar het product wat te verfraaien of uit te breiden. Een organisatie die is opgebouwd vanuit oude marketing strategieën kan niet zomaar vernieuwend worden door een vleugje nieuwe media. Om de organisatie boven de concurrenten uit te laten springen zal de organisatie zijn gehele aanpak moeten veranderen. Hierdoor initieert de organisatie een nieuwe innovatieve en vernieuwende uitstraling. Kortom; Een gehaktbal wordt niet vaker verkocht door een vleug slagroom eraan toe te voegen.
In het boek verteld Seth Godin op een vermakelijke manier hedendaagse praktijkvoorbeelden en voorbeelden uit de geschiedenis, centraal staat hoe nieuwe marketing wel of niet toegepast moet worden. Deze voorbeelden worden aangehaald door deze aan de orde te brengen binnen 14 trends. Deze 14 trends zijn uitgangspunten waar een organisatie zich aan moet houden om nieuwe marketing effectief toe te passen en er rendement uit te halen op de lange termijn.
De 14 trends van Seth Godin
- Directe communicatie en handel tussen producenten en consumenten
- Uitvergroting van de stem van de consument en onafhankelijke autoriteiten
- De noodzaak van een authentiek verhaal als gevolg van een stijgend aantal bronnen
- Extreem korte aandachtsspanne als gevolg van elkaar overschreeuwend aanbod
- The long tail
- Outsourcing
- Google en de versnippering van alles
- Oneindige communicatiekanalen
- Directe communicatie en handel tussen consumenten en consumenten
- De verschuiving in schaarste en overvloed
- De triomf van grote ideeën
- De verschuiving van ‘hoeveel’ naar ‘wie’
- De rijken zijn net als wij
- Nieuwe poortwachters, geen poortwachters
Als slot concludeert Seth Godin in één zin zijn gehele boek. Deze zin luidt als volgt: ‘Ideeën die zich verspreiden door toedoen van groepen mensen zijn krachtiger dan ideeën die aan een individu worden gepresenteerd’. Hiermee geeft hij aan dat oude strategieën die de boodschap door middel van schreeuwen naar een groot publiek minder efficiënt zijn dan een boodschap die door de eigen doelgroep geprezen wordt en zo mond-tot-mond zich als virale marketing verspreidt. Een interessante conclusie die in de huidige economie zeker waar is. Een consument investeert sneller via een positief verhaal van een bekende, dan naar aanleiding van een spot die keer op keer op tv verschijnt.
Na het lezen van Seth Godin zijn boek is mijn visie met betrekking tot nieuwe media/marketing nog meer bevestigd. Het gaat om de persoonlijke band tussen organisatie en de afnemer. Krijgt de afnemer niet de persoonlijke aandacht die hij verwacht en verdient dan zal er geen ‘relatie’ ontstaan. Bij de volgende investering zal de afnemer sneller geneigd zijn om zich tot je concurrenten te richten. Deze persoonlijke aanpak zal ik zeker als uitgangspunt houden tijdens toekomstige online marketing processen.
Ben je als ondernemer geïnteresseerd in de mogelijkheden van nieuwe marketing, en zoekt jouw organisatie een goede innovatieve sparringpartner? Twijfel dan niet om contact op te nemen met ons. Wij gaan samen de uitdaging aan om jouw bestaande of nieuwe organisatie een innovatieve, spraakmakende en persoonlijke uitstraling te geven.
1 reactie
Nog een interessant filmpje die de situatie van de consument laat zien over de afgelopen jaren met betrekking tot oude en nieuwe marketing. https://www.youtube.com/watch?v=ciSrNc1v17M