Waarom moet er zo goed nagedacht worden bij het maken van een landingspage? Waarom kun je een landingspage niet net zo ontwerpen als elke andere pagina van een website? En helpt het slim ontwerpen van je landingspage echt bij het bereiken van je conversie doelen?
Laten we eens bij het antwoord beginnen. Het antwoord is ja, een goed ontworpen en goed in elkaar gestoken landingspage kan zeker meehelpen met het bereiken van je conversie doelen! Doelen die hier uit voort kunnen vloeien zijn bijvoorbeeld: het inschrijven op je nieuwsbrief, opgeven om jouw product te proberen, het contact formulier van je website invullen en ga zo maar door.
Om nu terug te komen op de middelste vraag, waarom moet een landingspage anders ontworpen worden, een landingspage is anders dan de andere pagina’s van een website. Waarom is dit? Een landingspage moet precies de juiste elementen bevatten die een bezoeker kunnen triggeren tot actie.
Bijvoorbeeld, als je website gerelateerd is aan een dienst dan zou je perfecte landingspage alles moeten bevatten om de bezoeker aan te sporen om jouw dienst te kiezen. Op de pagina moet dan te vinden zijn wat je anders maakt dan je collega’s die deze dienst ook aanbieden. Daarnaast ook redenen waarom ze perse jouw dienst moeten kiezen, linkjes naar voorbeeld cases en een klein contactformulier of verwijzingen naar een contactpagina.
Het voordeel van al de nodige zaken op één plaats is dat het voor de bezoeker handig is dat deze niet alle verschillende pagina’s hoeft na te lezen voor de nodige informatie. Vaak wordt de home pagina van een website ook gezien als een landings page omdat de meeste links buiten de pagina vaak verwijzen naar de home pagina van de website. Per definitie is een landingspage dus een pagina gekoppeld aan een link buiten de website zelf, bijvoorbeeld in de zoekmachine resultaten. Dit is ook vaak de reden waarom de meeste websites zijn begonnen met zoveel mogelijk nuttige informatie op de home pagina te zetten.
Als webdesign bedrijf ontwerpt Pronamic ook aparte landingspages, die dan bijvoorbeeld anders zijn dan de home pagina of elke andere pagina op de website. Dit gebeurt vaak als er een marketing campagne plaatsvindt dus om de zoekresultaten op een bepaald onderwerp te verbeteren. Het is hier van belang om goed na te denken over bijvoorbeeld kleurgebruik op de pagina, de interpretatie van het ontwerp bij de bezoeker en op de juiste plaatsen triggers die tot actie van de gebruiker leiden.
Natuurlijk is één van de belangrijkste zaken van een landingspage de content. Als het ontwerp er prima uitziet maar de tekst die geschreven is zet niet toe tot actie dan levert een goed ontworpen landingspage nog niet de juiste resultaten op. Ook leidt een goed geschreven met het juiste woordgebruik tot betere zoekresultaten.
Inlevingsvermogen
Leef je in in de bezoekers die je op je pagina wilt hebben. Hoe zullen de bezoekers het ontwerp interpreteren. Wat voor gevoel moeten ze erbij krijgen, en zorgt dit voor actie? Blijf dus te allen tijde ontwerpen vanuit oogpunt van de bezoeker. Als je op deze manier vooruit denkt zal dit ook helpen om op de juiste plaatsen de actie-triggers te plaatsen.
Door op deze manier de juiste elementen op de juiste plaats te zetten help je niet alleen je bezoekers maar ook jezelf. Een bezoeker wil zijn antwoorden graag vinden met zo weinig mogelijk muisklikken en op deze manier wordt dat een stuk gemakkelijker. Hierdoor zal de bezoeker minder snel afhaken.
Zoals uitgelegd is een goed overdachte landingspage op alle fronten een verbetering voor de zoekresultaten. U kunt daarom altijd terecht bij Pronamic voor uw SEO problemen en wij helpen u met betere zoekresultaten.