Sociale media voor evenementen

Leo 6 juni 2009

In Nederland worden jaarlijks tal van evenementen georganiseerd, zoals Pinkpop, Lowlands, Dance Valley, Flevo Festival, Opwekking, Oerol, Festival 316, jongerenhappening Square (waar ik het hemelvaartsweekend bij mocht zijn) en vele andere! Wat voor rol kunnen sociale media voor evenementen spelen?

Online diensten als Hyves, Flickr, Twitter, Facebook worden steeds vaker genoemd in de media. Volgens mij is er daarom ook genoeg reden voor deze evenementen om gebruik te maken van genoemde sociale media. Maar welke reden zou een evenement, naast publiciteit, nog meer hebben om deze ook werkelijk te gaan gebruiken. Onderstaand een korte opsomming van mogelijke redenen, als voorbeeld gebruik ik jongerenhappening Square omdat ik voor dit evenement verantwoordelijk was voor de PR.

Hyves

Hyves is bij verre nog het grootste sociale netwerk in Nederland. Een eigen Hyves-pagina is daarom ook geen overbodige luxe. Festivals als Pinkpop en Lowlands hebben er één. Zo ook Square. Deze Hyve wordt vooral gebruikt om een community te vormen voor de bezoekers/deelnemers! Op die manier komen de bezoekers met elkaar in contact, komen er leuke gesprekken op gang over het evenement, waardoor men al beetje kan warmlopen voor het evenement. Na het evenement kunnen ze ook lekker nagloeien.

Facebook

Facebook is te noemen als de internationale versie van Hyves. In Nederland nog niet heel groot, maar mijn voorspellingen zijn dat dit komende jaren langzaam wel zal groeien in populariteit. Facebook is voor evenementen met internationale allures een goed platform om een community te vormen. Voor Square gaat dit niet op, aangezien hoofdzakelijk Noord-Nederland als geografische doelgroep wordt beschouwd.

Twitter

Ik Twitter, jij Twittert, wij Twitteren, volgens mij hét nieuwe woord van 2009. Vorig jaar was swaffelen hét nieuwe woord in de Dikke Van Dale. Voor 2009 wordt dat het woord “Twitteren”. Mark my words! Voor evenementen is Twitter een fijn medium om te communiceren wat de organisatie bezig houdt. Maar ook conversaties kunnen worden gestimuleerd. Vraag bijvoorbeeld of ‘twitteraars’ een zogenoemde ‘hashtag’ gebruiken in hun berichten bijvoorbeeld, #square09. Men kan dan op die tag zoeken of klikken en vindt dan alle berichten met die tag. Voor Square hebben bijvoorbeeld twee personen gedurende het weekend getwittert over hun bezigheden gedurende het weekend. Zo krijgen niet-deelnemers een soort live verslag van het evenement.

Flickr

Op evenementen worden vaak veel foto’s gemaakt! Als organisatie wil je deze natuurlijk delen met de bezoekers van je evenement. Maar als je veel foto’s deelt en veel bezoekers op je site hebt, loopt het dataverkeer snel op wat soms voor vervelende hoge hostingkosten kan zorgen. Een prachtig alternatief die dit probleem uit de wereld kan helpen is Flickr. Voor nog een $ 25,00 per jaar kun je onbeperkt foto’s uploaden en delen. Waarbij je de foto’s ook op je eigen site kunt tonen. Geen onverwachte kosten dus. Tevens is Flickr aan tal van ander sociale media te koppelen, zoals Hyves en Facebook. Ook Square maakt gebruik van Flickr. Eén fotograaf heeft bijvoorbeeld al zijn foto’s geüpload (1270 stuks). Het mag dus wel voor zich spreken, onbeperkt foto’s uploaden om ze vervolgens te delen op de website van het evenement.

YouTube

Naast foto’s is ook filmmateriaal vaak leuk om terug te zien. Concerten, speeches, journaaltjes, ze nemen net als foto’s veel ruimte in en zorgen voor veel dataverkeer. De vele video sites bieden een goed alternatief (waarvan veel zelfs gratis). YouTube is natuurlijk de bekendste, maar websites als Vimeo en Viddler bieden aantrekkelijke extra’s. Square maakt voor zijn video’s gebruik van Vimeo. Gratis tot 500 MB per week uploaden, of 5 GB tegen een jaarlijkse betaling.

Genoemde sociale media zijn de meest gebruikte/bekende, maar er zijn nog veel andere sociale media die wellicht ook toevoegende waarde kunnen hebben voor een evenement. Echter neem er wel de tijd voor om een duidelijke visie neer te zetten hoe sociale media te gebruiken binnen je organisatie! Daar valt of staat een ‘sociale campagne’ vaak mee.

3 reacties

  1. Toch mis ik 1 evenement :D
    Namelijk het Oerrock Festival. Deze maakte dit jaar al intensief gebruik van Hyves. Verder doen ze nog aan Twitter, Flickr, een beetje YouTube en Vimeo.
    Volgend jaar gaan ze dit verder uitbreiden.
    Groeten!

  2. Dat is inderdaad ook een goed voorbeeld!

    Ik ben wel benieuwd, heeft de inzet van deze ‘social sites’ ook meer rendement (bijvoorbeeld in bezoekersaantallen) opgeleverd? Heeft Oerrock hierdoor meer naamsbekendheid gekregen?

  3. Karel-Jan! Beetje late reactie terug maar hier is ie dan :D
    Ben hier zelf ook erg benieuwd naar, en wil dit nog eens uitgebreid gaan onderzoeken.
    Verder is 1 ding zeker, het Oerrock Festival kan volgend jaar doormiddel van Hyves wel zijn bezoekers weer direct bereiken. (zo’n 1890 vrienden) Door bijvoorbeeld een groepsbericht.
    Groeten daar!

Altijd op de hoogte blijven?