SEO resultaten moeilijker meetbaar

Karel-Jan 3 juni 2009

Iedereen wil graag hoog scoren in de zoekresultaten van Google. Het maakt immers een groot verschil als je website een top 3 positie heeft weten te bemachtigen of pas op de derde pagina binnen de zoekresultaten getoond wordt. De positie van een zoekwoord heeft een grote invloed op de bezoekersaantallen van een website.

Door een website te optimaliseren voor Google kan je website hoger gaan scoren in de zoekresultaten. Bij het uitvoeren van een SEO campagne stuurt Pronamic maandelijks een rapportage naar de klant met daarin onder andere informatie over de posities van zoekwoorden. Hierdoor kan de klant de resultaten en vorderingen van de campagne gemakkelijk volgen. Door de veranderingen en ontwikkelingen binnen Google zijn deze posities echter steeds moeilijker meetbaar.

Wij meten de posities van zoekwoorden doormiddel van een zelf ontwikkelde tool. De resultaten hiervan worden echter steeds minder betrouwbaar. En nee, dat ligt niet zozeer aan de tool maar aan de manier waarop Google zoekresultaten toont. Misschien is het je wel eens overkomen; je wilt aan een collega met trots je top 3 positie in Google laten zien en stapt achter de computer om de zoekopdracht in te voeren. Echter wat blijkt, je website staat nu niet meer in de top 3 maar op een magere 9e plaats. Hoe kan dit? Dit komt omdat Google de resultaten toont aan de hand van verschillende factoren:

  • Persoonlijke voorkeuren;
  • Locatie van zoeken;
  • Eerder gebruikte zoekwoorden;
  • Mix van andere resultaten als video, afbeeldingen nieuws en local search maps.

Universal Search

De positie van een zoekwoord kan verschillen per computer, persoon of locatie. Tegenwoordig worden er ook video’s, boeken en afbeeldingen getoond binnen de zoekresultaten. Dit wordt ook wel Universal Search genoemd. Door de integratie van deze nieuwe media in de zoekresultaten wordt uw positie beïnvloed. Een video of afbeelding kan nu immers uw nummer 2 positie innemen. Met de nieuwe zoek interface van Google die momenteel alleen in de VS actief is wil Google zich meer richten op Universal Search.

Met deze nieuwe interface kan een gebruiker gemakkelijk zoeken naar verschillende media typen zoals video, afbeeldingen en boeken. Ook kunnen gebruikers zoeken naar actuele informatie. Zo biedt de Universal Search de mogelijkheid om te zoeken in alle resultaten, recente resultaten, de resultaten van de laatste 24 uur, de laatste week of het laatste jaar. Op deze manier kan er worden gezocht naar beoordelingen van bijvoorbeeld een digitale camera die nog geen 24 uur oud is. Als ik in de tijdsgebonden categorie “Recent results” zoek op de zoekopdracht “Pronamic” worden er voornamelijk resultaten getoond die betrekking hebben op acties die Pronamic de afgelopen week heeft uitgevoerd. Voor al deze tijdsgebonden categorieën zal de ranking van een website anders zijn. Staat je website bij “Recent Results” op de tweede plaats dan kan dit in een andere categorie weer anders zijn.

Wiki Search

Wanneer je ingelogd bent met je Google account laat Google zoekresultaten zien die afgestemd zijn op je persoonlijke voorkeur. De positie van een website in de zoekresultaten kan dus per gebruiker verschillen. Eén van de grootste veranderingen binnen deze functionaliteit is het kunnen stemmen op zoekresultaten. Gebruikers hebben met de Wiki Search de mogelijkheid om zoekresultaten omhoog of omlaag te stemmen. Dit werkt op dezelfde manier zoals je dat misschien wel gewend bent met Digg. Ook kan er commentaar bij zoekresultaten geplaatst worden en kunnen gebruikers commentaar van anderen bekijken. Gebruikers kunnen eigen websites aan zoekresultaten toevoegen en websites hoger of lager in de zoekresultaten plaatsen. Deze aanpassingen zijn uiteraard accountgebonden en zullen geen directe invloed op de algemene zoekresultaten hebben. Google heeft echter wel aangegeven dat deze persoonlijke voorkeuren in de toekomst wel invloed gaan hebben op de algemene zoekresultaten.

Door de bovengenoemde factoren zullen de zoekresultaten steeds meer gaan verschillen afhankelijk van welke persoon een zoekopdracht uitvoert en waar of wanneer een zoekopdracht wordt uitgevoerd. Heb je een top 3 positie weten te bereiken dan heeft dit uiteraard ook een positieve invloed op de rest van de resultaten. Ik kan me voorstellen dat je nog vragen hebt over de ontwikkelingen van Google of SEO in het algemeen. Neem dan contact met ons op via het contactformulier of laat een reactie achter.

0 reacties

Altijd op de hoogte blijven?