Marketingtrends voor het jaar 2009

Jelke 22 juni 2009

Enkele weken geleden schreef ik al over het gedrag van de consument op het internet. Dit keer beschrijf ik de marketingtrends van het jaar 2009. Deze trends zijn voortgekomen uit een jaarlijks onderzoek door Berenschot en MarketingTribune. Al snel zal u als lezer opmerken dat de trends aansluiten op de vraag en het gedrag van de consument die ik behandel in het eerder genoemde artikel.

Hieronder het overzicht van de top tien marketingtrends van het komende jaar:

  1. Social networks marketing
  2. 50+ marketing
  3. Community marketing
  4. Branding
  5. Budgets cuts for marketing
  6. Analytics: Metrics & data mining
  7. Behavioral analytics
  8. Interactive marketing
  9. Internet en e-marketing
  10. Search engine marketing

Social networks marketing staat net als vorig jaar met vlag en wimpel bovenaan. Hieruit kunt u opmerken dat het onderwerp leeft, en waarschijnlijk ook voor uw organisatie interessant is. Dat het onderwerp hot is kunt u ook opmerken uit onze weblog, waar de laatste tijd veel aandacht wordt besteed aan social media. Meer informatie over social media en community marketing (trend 3 binnen de top 10), leest u in één van de volgende artikelen: ‘Uw eigen sociale media strategie‘, ‘Sociale media voor evenementen‘.

Ook net als vorig jaar staat 50+ marketing weer op de tweede plaats. Door de vergrijzing van de samenleving is er een steeds groter wordende doelgroep die speciale aandacht vraagt. Van de Nederlandse bevolking valt momenteel een derde binnen het 50+ segment. Uit een aantal actuele cases en onderzoeken is gebleken dat de 50+ consument oude tradities laat varen en innovatie en vernieuwing erg op prijs stelt. Daarnaast laten ze vooroordelen links liggen en bekijken ze onderwerpen op een rationele manier. Ze zijn geïnteresseerd in nieuwe economische kansen die zich op deze leeftijd voordoen. Een belangrijk aandachtspunt is wel dat een marketingstrategie vanuit fases opgezet moet worden. Dit omdat de fases waarin de 50+ers zich bevinden erg kunnen verschillen. Bij het ene gezin zijn de kinderen het huis al uit als de ouders 50 zijn, bij anderen pas als ze 65 zijn. Vanuit het marketingperspectief zou men zich dan beter op de doelgroep kunnen richten met ‘uit huis wonende’ kinderen.

Trend 4 branding is door mij eerder op dit weblog ook al aangehaald. Ik citeer ‘Onderscheid uzelf van uw concurrentie en leg de nadruk op wat de eigen sterktes en kansen van de boodschap zijn. De concurrenten zullen uw product of merk zien als vernieuwend en misschien nog beter, ze zullen uw merk onderscheiden als voorganger van een nieuw concept ‘Branding / internet marketing‘.

Door de huidige economische crisis proberen veel organisaties hun kosten te drukken. Ze proberen het primaire proces te sparen, en zullen dan snel bezuinigen op marketing gerelateerde zaken, ‘Die advertentie of folder kan wel even wachten tot volgend jaar’. ‘Budgets cuts for marketing’ is door bovenstaande redenen een veel gebruikte methode om kosten te besparen. Mede hierdoor is social media ook in opkomst, dit doordat de boodschap die in de eerder genoemde advertentie ter sprake kwam met relatief weinig kosten ver gedragen kan worden.

Overige trends kort samengevat

Analytics: Metrics & data mining
Het onderscheiden van patronen in een grote berg informatie met behulp van de computer. Deze informatie(patronen) zou zonder behulp van de computer niet gevonden kunnen worden, en leidt vaak tot nieuwe inzichten.
Behavioral analytics
Het analyseren van het gedrag van uw doelgroep op het internet en op uw website. Door het onderscheiden van dit gedrag kan uw boodschap nog efficiënter bij uw doelgroep aangeprezen worden.
Interactive marketing
Bij interactieve marketing draait het om de conversatie en de communicatie met de klant. Het draait om het herkennen van de klant en het daarop inspelen van de verkoper.
Internet en e-marketing
Alle marketingtechnieken en methodes specifiek gericht op het internet.
Search engine marketing
Het optimaliseren van de inhoud van uw website om bepaalde kernwoorden en processen van uw organisatie zo hoog mogelijk te laten terugkeren binnen de resultaten van de zoekmachines. Deze hoge positie resulteert in meer verkeer op uw website, en waarschijnlijk ook meer afname van uw product.

Een erg belangrijk element binnen deze trends is dat organisaties naderhand hun uitingen willen controleren en evalueren op daadwerkelijk rendement. Het resultaat van een advertentie in de lokale krant is moeilijk te controleren. Daarentegen is het verkeer dat naar uw website leidt makkelijk te herleiden en zelfs te sturen. Het rendement van deze laatste 5 trends is goed te meten waardoor ze zo interessant worden voor organisaties.

Wat vinden de bezoekers van uw website interessant, wat voor gedrag toont de bezoeker en hoelang blijven ze op uw website? Of hoeveel contacten in uw netwerk bezoeken uw website naar aanleiding van het versturen van een e-mail-nieuwsbrief? Hoeveel bezoekers komen er op uw website via de zoekmachines? Allemaal vragen waar organisaties antwoord op willen hebben, ze willen hun geld namelijk niet in een bodemloze put zien verdwijnen.

Wilt u ook meer rendement halen uit het internet, maar bent u bang om uw geld op de verkeerde manier te spenderen? Vraag ons om advies en wij helpen u graag om uw boodschap effectief bij uw doelgroep onder de aandacht te brengen.

0 reacties

Altijd op de hoogte blijven?