Bing, top of flop?

Jan Lammert 22 juni 2009

Bing is op 3 juni gepresenteerd door Microsoft als de nieuwe concurrent van Google. Nu weten we dat Microsoft wel vaker hoog van de toren heeft geblazen. We kennen tenslotte allemaal de zoekmachines Live Search en MSN Search nog, maar deze keer schijnt er meer aan de hand te zijn. Allereerst zet Microsoft een ongekend hoog marketingbudget van 100 miljoen dollar in om de zoekmachine te promoten maar daarnaast zijn er ook een aantal experts aardig positief over deze zoekmachine. Voor mij reden genoeg om eens een week met deze zoekmachine te werken.

Bing

Laat ik allereerst beginnen met de naam. Die klinkt namelijk erg goed. Ik kan mij bij wijze al voorstellen dat we over een paar jaar het als werkwoord gaan gebruiken. Jij bingt en wij bingen en daarnaast een goede onomatopee. Daarnaast wordt in de digitale wandelgang gefluisterd dat Bing een afkorting is voor Bing Is Not Google. Of dat waar is weet ik niet maar het is een leuke gedachte en handige manier om de naam te onthouden.

Wat zijn de verschillen?

Bing is niet de eerste zoekmachine die Microsoft presenteert. Live Search en MSN Search zijn Bing bijvoorbeeld al voor gegaan. Behalve het enorme marketingbudget van 100 miljoen dollar zijn er nog meer verschillen tussen de oudere versies te vinden. Zo is er bij Bing gekozen voor een clean en overzichtelijk ontwerp die mij persoonlijk aanspreekt. Alleen aan de grote kleurenfoto bij de beginpagina moet ik nog wat wennen. Verder zijn er uiteraard technische en functionele verschillen. Zo is er bij de Amerikaanse versie aan de rechterkant van de zoekresultaten nog een extra samenvatting te vinden van de webpagina en kun je zoekopdrachten filteren. Ook de zoekresultaten zijn anders. Het lastige is dat niemand nog precies weet hoe Bing werkt. Dit komt omdat het algroritme, dat is de formule waarmee de positie van een zoekresultaat wordt berekend, onbekend is. Het enige wat je daarom kunt doen is veel uitproberen en dat is wat ik deze week heb gedaan. Mijn conclusie? Redelijk positief. Bepaalde zoekwoorden leiden tot een positief resultaat. Met name vragende zoekcombinaties leveren een relatief goed zoekresultaat op. Gewone zoekwoorden vind ik persoonlijk een minder goed resultaat opleveren. Wanneer ik zoek naar mijn eigen naam ‘jan lammert’, dan vind ik Google een beduidend beter resultaat opleveren dan Bing.

Eindconclusie

Over het algemeen ben ik niet ontevreden over Bing. Het is een gebruiksvriendelijke zoekmachine en het levert (soms na enig specificeren) het juiste zoekresultaat op. Toch denk ik niet dat het een serieuze concurent wordt van Google. Allereerst omdat Google ook niet stilzit maar ten tweede omdat de spectaculaire innovatie uitblijft. Op dit moment blijf ik daarom gebruik maken van Google en ik denk dat de meeste personen zo denken en niet snel overstappen. Uiteraard blijf ik Bing wel in de gaten houden. Mocht er meer bekend zijn over het algoritme dan zal ik zeker hier een artikel over publiceren

7 reacties

  1. Bing oogt in ieder geval beter als Live Search. Verder is en blijft het een Google rip-off, weinig vernieuwingen. Enige plus zijn de verwachte zoekopdrachten die links worden getoond in plaats van onderaan zoals bij Google.

  2. Jan Lammert

    Persoonlijk denk ik dat over een aantal weken nog wel een kleine terugval is te verwachten. Daarnaast vraag ik mij af of 100 miljoen dollar voor een paar procent extra marktaandeel wel rendabel is.

Altijd op de hoogte blijven?