Menu

Bier aanbiedingen met kratjeindeaanbieding.nl

Karel-Jan 30 juni 2009

Kratjeindeaanbieding.nl, misschien ben je het project al wel in onze portfolio tegengekomen. Op deze website worden wekelijks de aanbiedingen van verschillende biermerken getoond. Inmiddels loopt het project een maand en komen er gemiddeld 150 bezoekers per dag op de website. Tijd om het project te evalueren en de bevindingen en resultaten met jullie te delen.

Waarom kratjeindeaanbieding.nl?

Leuk initiatief, maar waarom zijn jullie dit project begonnen? Dat is een vraag die we regelmatig krijgen te horen. Pronamic probeert een innoverend bedrijf te zijn, aangezien dat de basis is voor het verbeteren van de prestaties van een bedrijf. Daarom houdt Pronamic maandelijks een brainstorm waarbij we nieuwe ideeën en concepten bespreken. Het eerste project wat hier uit kwam was kratjeindeaanbieding.nl. Weliswaar een klein project, maar hierdoor hebben we veel geleerd over welke voordelen de inzet van social media kan hebben. Het concept is niet nieuw, er zijn namelijk al meer websites die aanbiedingen van bier verzamelen. Kratjeindeaanbieding.nl onderscheidt zich echter door de eenvoudige interface, de Twitter feed en een Hyves gadget.

Twitter

In de artikelen ‘Zakelijk twitteren, 9 tips’, ‘Twitter, een actueel medium‘ en ‘De voordelen van Twitter‘ is al het één en ander over Twitter verteld. Het kan je niet ontgaan zijn, Twitter is hot! Kratjeindeaanbieding.nl maakt ook gebruik van Twitter. Niet zozeer omdat we het leuk vinden, maar omdat het voordelen biedt voor zowel de bezoeker als voor ons. Concrete voorbeelden waarom kratjeindeaanbieding.nl Twitter gebruikt zijn:

  • Gebruikers zijn altijd op de hoogte van de laatste aanbiedingen;
  • Gebruikers kunnen gemakkelijk en snel feedback geven, waar de beheerder vervolgens iets mee kan doen;
  • De beheerder kan gebruikers aansporen tot actie;
  • Twitter levert meer bezoekers op.

Twitter als RSS feed

Door @bierkratje, het gebruikersaccount van kratjeindeaanbieding.nl op Twitter te volgen blijven gebruikers altijd op de hoogte van de laatste bier aanbiedingen. Kratjeindeaanbieding.nl plaats een tweet zodra er een kratje in de aanbieding is. Oorspronkelijk was Twitter bedoeld om je followers te vertellen wat je aan het doen bent. Twitter kan echter ook uitstekend gebruikt worden als vervanger van een RSS feed. De feeds worden dan niet meer binnen gehaald met je favoriete feedreader maar via Twitter.

Meer bezoekers genereren

Twitter is een uitstekend medium om meer bezoekers en/of leads te genereren. Aan de hand van de statistieken uit Google Analytics is duidelijk inzichtelijk welke invloed Twitter op de bezoekersaantallen kan hebben. Elke bier aanbieding wordt op Twitter geplaatst met een link naar de website. 86% van de followers klikt op één van deze links. Hoe meer followers hoe meer bezoekers je naar je website kunt trekken.

Hoe krijg je meer followers? Kratjeindeaanbieding.nl heeft nu 56 followers en heeft daar niks voor hoeven doen, mede dankzij de zogenaamde retweet. Met een retweet stuur je een bericht van iemand anders naar je eigen netwerk van Twitter followers. Je kunt het vergelijken met de forward functie in een e-mail programma. Door de tweet ‘Kratjeindeaanbieding.nl is online‘ te plaatsen hebben verscheidene followers deze tweet geretweet (wat een werkwoord) en heeft dit tot nu toe geresulteerd in 56 followers. Op vrijdag 6 juni hebben we hierdoor bijvoorbeeld een grote piek in de bezoekersaantallen gehad. Door middel van verschillende Twitter tools kan je ervoor zorgen dat meer mensen je volgen. Ook zijn er tools zoals TweetStats en TwitterCounter die uitgebreide statistieken over je Twitter account geven.

Feedback

Twitter is een ideaal communicatie middel om feedback te vragen, te geven en te krijgen. Zo waren wij benieuwd van welke supermarkten kratjeindeaanbieding.nl aanbiedingen zou moeten tonen. Na deze vraag gesteld te hebben kregen we binnen vijf minuten al reactie van drie followers. Kan het nog sneller? Ik denk het niet. Dus ben je benieuwd naar de meningen van anderen om je product of dienst te verbeteren, gebruik Twitter.

Hyves

Hyves is het meest gebruikte open social netwerk in Nederland. Met Hyves kan je daardoor een grote doelgroep bereiken, zo ook voor kratjeindeaanbieding.nl. Hiervoor hebben wij een Hyves gadget ontwikkeld. Dit is een gadget die door elke Hyver op zijn/haar profiel geplaatst kan worden. De gadget van kratjeindeaanbieding.nl toont de bier aanbiedingen van de huidige week.

Op dit moment maken er 66 Hyvers gebruik van de gadget. Dit lijkt misschien nog niet erg veel, maar het aantal groeit dagelijks. De gadget van kratjeindeaanbieiding.nl is een vorm van virale marketing waarbij Hyves wordt gebruikt om de bekendheid van kratjeindeaanbieding.nl te vergroten. Bij een virale marketing strategie is het van belang dat de boodschap van toegevoegde waarde is voor de ontvangers. De gadget van kratjeindeaanbieding.nl is voor veel mensen interessant omdat ze hierdoor altijd op de hoogte zijn van de laatste bier aanbiedingen. Wij zijn de viral gestart door de gadget op onze eigen Hyves te plaatsten. In deze situatie was virale marketing een erg goedkope wijze om snel een grote groep mensen te bereiken.

Dankzij de Hyves gadget bouwt kratjeindeaanbieding.nl meer naamsbekendheid op. Ook levert het aanzienlijk meer bezoekers op doordat de gadget een link is naar de website van kratjeindeaanbieding.nl. 11% van de bezoekers komt via de Hyves gadget op de website binnen.

Zoekmachine optimalisatie

In de eerste weken na lancering kwamen de meeste bezoekers via Twitter op de website, nu komen de meeste bezoekers via Google binnen.

Hoe komt dit? Doordat de website geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Alhoewel geoptimaliseerd? We hebben landingspages geschreven. In principe zijn al onze websites geoptimaliseerd voor zoekmachines door ze onder andere W3C valide te maken. Door deze landingspages is het bezoekersaantal met 300% gestegen. De landingspages zijn specifiek gericht op bepaalde zoekwoorden, zoekwoorden die gerelateerd zijn aan bier aanbiedingen. De zoekwoorden waarvoor landingspages geschreven zijn:

  • Amstel aanbiedingen
  • Heineken aanbiedingen
  • Hertog Jan aanbiedingen
  • Dommelsch aanbiedingen
  • Grolsch aanbiedingen
  • Jupiler aanbiedingen
  • Brand aanbiedingen

Deze zoekwoorden hebben we niet zomaar gekozen. Het zijn zoekwoorden waar veel op wordt gezocht. Populaire zoekwoorden kunnen achterhaald worden met het hulpprogramma voor zoekwoorden van Google. Deze tool geeft een schatting van het aantal zoekopdrachten die betrekking hebben op bier aanbiedingen. Het was een week wachten voordat Google de landingspages geïndexeerd had, maar nu staat kratjeindeaanbieding.nl met alle zoekwoorden op de eerste pagina. Dit is dan ook duidelijk terug te zien in de bezoekersaantallen. Het zoekwoord “Heineken aanbiedingen” heeft binnen twee dagen bijvoorbeeld 76 bezoekers opgeleverd.

Conclusie

Met een relatief klein marketingbudget kan met behulp van open social binnen een korte tijd een grote groep mensen worden aangesproken. Dit levert meer bezoekers en/of leads op en zorgt ervoor dat je daadwerkelijk rendement uit je website kunt halen. Mocht je vragen hebben na aanleiding van dit artikel, aarzel niet en neem contact met ons op. Pronamic hoopt binnenkort grotere projecten te lanceren. Pronamic, een bedrijf met rendement als sleutelwoord.

Altijd op de hoogte blijven?