Zakelijk twitteren, 9 tips

Jan Lammert 23 mei 2009

Twitteren is een relatief nieuw medium. Vooral voor de zakelijke markt valt het niet altijd mee om succesvol te twitteren. Onlangs werd ik gewezen op een interessant artikel over Twitter die op de website van Macworld was gepubliceerd. In dit artikel staan een aantal handige tips over hoe je moet twitteren. Dit artikel heb ik vrij vertaald en er een eigen draai aan meegegeven. Eindresultaat is een artikel die de vraag beantwoord: Hoe kan ik het beste zakelijk twitteren? Veel succes met lezen en mocht je naar aanleiding van dit artikel vragen hebben dan kun je contact opnemen via het contactformulier of natuurlijk ons twitteren.

  1. Wees geen spammer

    Met behulp van de service Twitterfeed kun je extra tweets genereren. Pas hiermee op. Een goede RSS Feed is niet automatisch een goede Tweet. Twitter is meer gericht op persoonlijk communiceren en interactie. Houd hier rekening mee. Zowel met de soort informatie die je meldt als de wijze waarop. Publiceer daarnaast ook alleen informatie de je lezers interessant vinden en niet wat jij als bedrijf interessant vindt om te vertellen. Maak van je Twitter geen ordinaire spammachine.

  2. Personaliseer

    Je Twitteraccount is een mens die kan praten en reageren. Klinkt misschien wat overdreven maar communiceer wel op deze manier. Gebruik zoveel mogelijk de ‘ik’ of de ‘wij’ vorm. Dat betekent dus dat ‘wij een aanbieding hebben’ of dat ‘ik met trots een nieuw project laat zien’. Voordeel van deze manier van communiceren is dat dit meer uitnodigt tot interactie met je klanten. Eén van de zaken die volgens mij Twitter anders maakt dan de standaard RSS Feed.

  3. Volg iedereen

    Bij Twitter kun je personen volgen die je interessant vindt. Tip 3: volg zoveel mogelijk mensen. Werknemers, vakjournalisten, brancheorganisaties, zelfs concurrenten kun je volgen. Je zult zien dat dit als een positieve boomerang werkt. Hoe meer mensen je followt hoe meer mensen jou gaan followen. Uiteraard moet er wel van enige relevantie sprake zijn.

  4. Zorg ervoor dat je collega’s twitteren

    De bedoeling van Twitter is dat belangstellenden snel en goed worden geïnformeerd en dat ze een band krijgen met je bedrijf. Deze band kan worden versterkt door ook de persoonlijke Twitteraccounts van je collega’s te promoten via de bedrijfs Twitter. Voordat je tot deze actie over gaat is mijn advies om niet over één nacht ijs te gaan. Denk eerst na of de informatie van je collega’s wel positief is voor het imago van je bedrijf en informeer je collega’s goed over de voor- en nadelen van deze actie. Gebruik deze tip ook voornamelijk als de personen in je bedrijf echt belangrijk zijn. Bij een sterk dienstverlenend bedrijf is het belangrijker om de mens achter de dienst te leren kennen dan bij een producerend bedrijf.

  5. Reageer persoonlijk

    Wat ook voor je Tweets geldt, geldt ook voor de antwoorden. Reageer persoonlijk. Als iemand vraagt wanneer hij een aanbieding kan verwachten reageer dan persoonlijk. ‘Volgende week denken wij het product in de aanbieding te hebben’ is dus een prima reply. Je zult zien dat persoonlijke antwoorden de interactie enorm bevordert en dat de band met het twitterende bedrijf toeneemt.

  6. Zoek regelmatig op je naam

    Twitter beschikt over een krachtige zoekfunctie genaamd Twitter Search. Deze zoekfunctie maakt het mogelijk eenvoudig op je bedrijfsnaam te zoeken. Maak van deze functie gebruik. Eventueel negatief commentaar kun je hierdoor opsporen en oplossen. Zo zijn er bedrijven in Amerika, waaronder JetBlue, die binnen een half uur een antwoord terug geven als er positief of negatief wordt getwitterd over hun bedrijf.

  7. Hoe kleiner hoe fijner

    Bij zakelijk Twitteren draait het om identificatie en personalisatie. Degene die je volgen moeten je herkennen en met je durven te communiceren. Dit lukt beter als je je voordoet als de serviceafdeling van de KPN dan als KPN Holding B.V. Nevenvoordeel van specificatie, is dat je ook doelgerichter kunt communiceren. Zo zijn bepaalde followers alleen geïnteresseerd in mobiel bellen en andere weer alleen in internet. Met verschillende Twitteraccounts kun je beter inspelen op de wensen van de Twitteraar.

  8. Vraag maar raak

    Maak gebruik van de kennis en ervaring van je volgers. Heb je een korte vraag over je product? Stel deze dan via Twitter. Je krijgt dan niet alleen razendsnel feedback maar je followers voelen zich nog meer verbonden met je bedrijf

  9. Wees een goede Twitterburger

    Hoewel de etiquette met betrekking tot Twitter nog volop in beweging is, zijn er al een aantal ongeschreven regels. Eén van de belangrijkste regels is dat je niet mag spammen. Doet dit daarom ook niet. Spammen heeft zeker op de lange termijn een averechts effect. Een tweede tip is om alleen te twitteren als je ook echt wat te melden hebt. Het feit dat er een nieuwe innovatie heeft plaatsgevonden is bijvoorbeeld vaak interessanter dan het feit dat jullie ’s ochtends vroeg weer gewoon om 9 uur aan het werk zijn gegaan.

4 reacties

  1. Zorg ervoor dat je collega’s twitteren…

    Ik wil je graag volgen op Twitter, maar ik kan je niet vinden ;) Het wordt toch echt tijd voor een accountje!

    • Jan Lammert

      Tip 10: Begin alleen met Twitter als je interessante zaken hebt te vertellen.

    • Remco Tolsma

      Tips geven over Twitter terwijl je zelf niet actief bent op Twitter? Ik denk dat jij als ondernemer zeker wel interessante zaken hebt te vertellen. Twitter is daarnaast niet alleen bedoeld voor het vertellen van interessante zaken. Je kunt met Twitter o.a. ook op de hoogte blijven van wat je collega’s en klanten doen.

  2. Peter Drewes

    Kijk ook eens hoe je met twitter kan netwerken voor zakelijk gebruik op:

    succes!

Altijd op de hoogte blijven?