Menu

Google Analytics API

Remco 7 mei 2009

Het is alweer bijna 2 weken geleden dat Google de data export API voor Google Analytics aankondigde. Met deze API is het voor ontwikkelaars mogelijk om Google Analytics statistieken te integreren in bedrijfssystemen, computerprogramma’s of webapplicaties. Ik als ontwikkelaar bij Pronamic ben, zoals veel ontwikkelaars, erg blij met deze ontwikkeling. Ik ben daarom woensdag 22 april, de dag na de aankondiging, met de API aan de slag gegaan (Twitter status). In dit artikel kun je lezen wat mijn eerste bevindingen zijn en wat de mogelijkheden zijn.

De Google Analytics API werd aangekondigd op het officiële Google Analytics weblog. Op dit weblog worden bijna dagelijks interessante artikelen over Google Analytics geplaatst. Zo ook de aankondiging van de Google Analytics API in het artikel “Attention Developers: Google Analytics API Launched!”. In deze aankondiging geeft Google al een aantal zeer interessante voorbeelden van wat er zoal mogelijk is met de API.

Wat is er zo spannend aan deze API?

Voor ontwikkelaars gaat er een wereld open, er zijn talloze nieuwe toepassingen te bedenken. Zo is het voor ontwikkelaars mogelijk Google Analytics statistieken toegankelijk(er) te maken voor mobiele telefoons. Als voorbeeld geeft Google de applicatie Analytics Market, een applicatie voor Android telefoons.  Deze applicatie maakt gebruik van de Google Analytics API om statistieken op gebruiksvriendelijke manier inzichtelijk te maken op Android telefoons.

Naast applicaties voor mobiele telefoons kunnen er ook applicaties voor de gewone computer ontwikkeld worden. Google verwijst hierbij naar de applicatie Polaris voor Google Analytics. Deze applicatie zorgt ervoor dat je je statistieken direct vanaf je bureaublad kunt bekijken.

Met de ontwikkeling van allerlei applicaties wordt het nog eenvoudiger om inzicht te krijgen in de zoekwoorden, advertenties, verwijzingen en campagnes die het meest bijdragen aan succes. Voor bedrijven die hun zaken sturen aan de hand van statistieken zal de Google Analytics API daarom waarschijnlijk zeer goed van pas komen.

Aan de slag!

Ik ben als ontwikkelaar begonnen met het lezen van de ontwikkelaars website voor de Google Analytics API. Op deze website is voorbeeld code, een handleiding, veel gestelde vragen (FAQ) en de complete API referentie te vinden. Alhoewel deze website alleen in het Engels beschikbaar is heeft Google alles erg duidelijk verwoord.

Al snel kreeg ik door op welke wijze Google de grote hoeveelheden aan statistieken op abstracte wijze beschikbaar heeft gemaakt voor ontwikkelaars. Ik moet zeggen dat het Google Analytics team dit op een zeer innovatieve wijze heeft gedaan.

Dimensies en statistieken

De fanatieke Google Analytics gebruiker is waarschijnlijk wel eens in aanraking gekomen met “dimensies” en “statistieken” (ook wel “dimensions” en “metrics”). Google gebruikt deze termen binnen Analytics om statistieken te classificeren en groeperen. Bij het aanmaken van aangepaste rapporten kom je daar o.a. ook mee in aanraking.

Hierbij is het handig om te weten dat alle statistiek gegevens, binnen Google Analytics, zijn geclassificeerd in statistieken en dimensies. Ik zal in het kort proberen uit te leggen wat het verschillen tussen deze twee termen is. Het is echter niet heel erg belangrijk dat je precies begrijpt wat het verschil is.

Dimensies (dimensions)

Een dimensie is een kenmerk van een bezoeker of een pagina op een website die gebruikt kan worden om statistieken te organiseren. Dimensies zijn vrijwel altijd tekstueel, zoals de “nieuwe” en “terugkerende” (bezoekers) of “Noord-Amerika” en “Europa” (regio).

Statistieken (metrics)

Een statistiek is een maat van hoe bezoekers een website bezoeken. Statistieken omvatten zaken zoals paginaweergaves (het aantal keer dat bezoekers een pagina bekeken), de tijd op pagina (de tijd die een bezoeker op een bepaalde pagina heeft doorgebracht), en weigeringspercentage (het percentage bezoekers dat uw site verlaten na slechts 1 pagina). Het belangrijkste om te onthouden is dat statistieken altijd numeriek zijn.

Rapporten

Zodra je je website statistieken gaat bekijken binnen Google Analytics zul je al een hele reeks aan standaard rapporten te zien krijgen. Deze rapporten worden gegenereerd door dimensie- en statistiekgegevens te combineren.

Sinds begin dit jaar is het ook mogelijk om zelf “aangepaste rapporten” samen te stellen. Zoals de naam al suggereert stel je met deze optie een rapport samen geheel naar eigen wens. Technisch gezien kun je via dit onderdeel zelf aangeven welke statistieken en dimensies je wilt combineren.

Met behulp van de Google Analytics Data Export API kun je op een vergelijkbare manier aangepaste rapporten opvragen.

Basisprincipes

Voor het opvragen van rapporten met behulp van de API zijn er 3 basisstappen, waarvan je 2 verplicht moet uitvoeren.

  1. Authenticatie

    Voor het opvragen van rapporten moet je eerst toegang verkrijgen tot Google Analytics. Je kunt inloggen met een Google-account e-mailadres en wachtwoord. Belangrijk hierbij is dat de betreffende gebruiker toegang heeft tot de rapporten die je wilt opvragen.

  2. Account informatie opvragen

    Zodra toegang is verkregen tot Google Analytics kun je opvragen tot welke accounts en profielen de gebruiker toegang heeft. Belangrijk hierbij te weten is dat één gebruiker toegang kan hebben tot meerdere Google Analytics accounts en binnen deze accounts weer tot meerdere profielen. Deze stap zou je kunnen overslaan als je al weet uit welk profiel je een rapport wilt opvragen.

  3. Profiel / rapport informatie opvragen

    Zodra je weet tot welke accounts en profielen de gebruiker toegang heeft kun je rapporten uit een specifiek profiel opvragen. Je kunt hierbij opgeven welke dimensies en statistieken je wilt combineren, hoe je de gegevens gesorteerd en gefiltreerd wilt hebben en van binnen welke periode je gegevens wilt opvragen.

Met behulp van deze basisprincipes kun je alle gegevens opvragen die je maar wilt opvragen. Het Google Analytics team heeft dit naar mijn mening erg goed neergezet. Er zijn maar 2 à 3 eenvoudige stappen nodig om rapporten op te vragen. Dit is ook nog eens erg duidelijk gedocumenteerd, elke ontwikkelaar zal er snel mee uit de voeten kunnen.

Rapporten verwerken

Het opvragen van de informatie heeft Google op eenvoudige en abstracte wijze neer gezet. Hierdoor is naar mijn mening het verwerken van de informatie wel lastiger. De informatie die je via de API opvraagt krijg je terug in een XML formaat. Het XML formaat wat daarbij gehanteerd wordt is ook vrij abstract neergezet. Hierdoor wordt het verwerken van bepaalde specifieke informatie uit een rapport lastiger.

Gelukkig is XML een standaard die al goed is ingeburgerd. Vrijwel alle programmeertalen hebben allerlei bibliotheken die het verwerken van XML kinderspel maken. Door gebruik te maken van webstandaarden zoals XPath en XSLT zal het niet heel moeilijk zijn om de rapporten te verwerken.

Conclusie

Het Google team heeft de grote hoeveelheid aan gegevens op een abstracte wijze beschikbaar gesteld. Mede hierdoor is het opvragen van verschillende gegevens erg eenvoudig. Het verwerken van de gegevens is daardoor wel iets lastiger. Dit zal echter niet voor problemen zorgen, omdat Google volgens bepaalde webstandaarden werkt.

Doordat de API vrijwel geen beperkingen heeft verwacht ik dat er binnenkort zeer interessante applicaties zullen verschijnen. Je kunt daarbij denken aan applicaties voor mobiele telefoons en gewone computers (bureaublad). Een aantal mogelijke applicaties die ontwikkeld kunnen worden zijn bijvoorbeeld:

  • Een applicatie die bij het behalen van een bepaald aantal bezoekers (of ander doel) dit meld via een e-mail of SMS.
  • Een applicatie geïntegreerd in een CMS die automatisch een website bijwerkt / optimaliseert aan de hand van Google Analytics statistieken.

Vooral voor bedrijven die een webwinkel hebben en hun bedrijf sturen aan de hand van hun webstatistieken zal dat erg interessant zijn. Pronamic zal komende weken onderzoeken hoe de API ingezet kan worden binnen ons platform Orbis. Heb je zelf leuke innovatieve ideeën voor een applicatie die gebruik maakt van Google Analytics statistieken laat ons het dan weten!

Altijd op de hoogte blijven?