SEO voor meertalige websites

Karel-Jan 28 april 2009

Pronamic heeft al een aantal meertalige websites gelanceerd zoals Selekt Meat en Rederij Vooruit. We zijn momenteel nog met een aantal erg leuke vergelijkbare projecten bezig. Deze bedrijven willen hun afzetmarkt verbreden en zoeken het buitenland op. Het internet is daar een erg geschikt medium voor, maar de websites moeten dan wel hoog scoren in de zoekresultaten van de zoekmachines. Niet alleen wanneer er op Nederlandse zoekwoorden wordt gezocht, maar ook op Duitse, Engelse of Franse. In dit artikel een aantal tips om zo hoog mogelijk te scoren met een meertalige website.

Bij het uitvoeren van een zoekopdracht in google.nl zullen voornamelijk Nederlandse websites in de zoekresultaten voorkomen. Bij google.de zullen dit logischerwijs Duitse websites zijn en bij google.be Belgische. Google kan aan de hand van het IP-adres bepalen wat de geografische locatie van een bezoeker is. Ga maar eens naar google.com en je zult automatisch doorverwezen worden naar de Nederlandse ‘versie’ van Google, google.nl. Duitsers zullen automatisch doorverwezen worden naar google.de. Ook weet Google waar een website wordt gehost. Aan de hand van deze factoren stelt Google de zoekresultaten samen. Uiteraard is dit niet de enige criteria. Hieronder volgt een uitgebreidere opsomming van factoren die invloed hebben op de positie van een website in Google.

Geografische locatie van de bezoeker

Het werd hierboven al even genoemd, aan de hand van de geografische locatie van een bezoeker toont Google de relevante zoekresultaten. Komt een bezoeker uit Nederland, dan zullen er ook voornamelijk Nederlandse resultaten getoond worden. Een webontwikkelaar kan geen invloed op deze factor uitoefenen.

De taal van de website

Het moge logisch zijn dat de taal van de website een belangrijke factor is om te bepalen welke positie een website heeft in de zoekresultaten van de verschillende versies van Google. Een Duitstalige website met een .nl domein zal bijvoorbeeld nooit hoog scoren in de Nederlandse ‘versie’ van Google.

Structuur van de website

Een meertalige website kan op drie verschilende manieren worden ingedeeld:

  • Top level domain
    Het top level domain (TLD) is als het ware de extensie van een domeinnaam, dus het laatste deel van een URL. Enkele voorbeelden van top level domains zijn .nl, .com, .de en .eu. Hoewel sommige beweren dat het top level domain geen invloed heeft op de zoekresultaten raad ik deze oplossing wel aan. De url’s van de verschillende websites in de verschillende talen zullen als volgt zijn: www.eenwebsite.nl, www.eenwebsite.be, www.eenwebsite.de.
  • Subdomeinen
    De verschillende websites kunnen uiteraard ook ondergebracht worden in subdomeinen. Dat zou er als volgt uit zien: www.nl.eenwebsite.com, www.de.eenwebsite.com, www.be.eenwebsite.com.
  • Subfolders
    De verschillende websites kunnen ook in verschillende mappen geplaatst worden om onderscheid te maken in de verschillende talen: www.eenwebsite.com/nl,  www.eenwebsite.com/de, www.eenwebsite.com/be.

Geografisch locatie van de website

Ook de locatie van de webserver heeft invloed op de zoekresultaten. Een Nederlandse website die gehost wordt in Amerika scoort over het algemeen minder goed dan een website die in eigen land gehost wordt. Met behulp van de Google Webmaster Tool hebben de beheerders van een website wel enige controle over de geografische doelregio van een website. Met deze online tool kunnen de beheerders van een website aangeven op welk land hun content gericht is. Deze regiobepaling heeft echter weinig zin voor bijvoorbeeld een .nl domein omdat deze sowieso op Nederland is gericht. Bij internationale domeinnamen zoals .com .net of .eu is het wel belangrijk om aan te geven op welke geografische locatie de website zich richt.

Meta informatie

Alhoewel de meeste zoekmachines weinig of helemaal niet meer kijken naar de meta informatie kan het in bepaalde gevallen wel degelijk een verschil maken. Daarom is het aan te raden de taal van een pagina te specificeren door middel van de meta language header: <meta http-equiv=”Content-Language” content=”NL-nl”>.

Het is moeilijk te zeggen welke van de bovenstaande factoren de meeste invloed heeft op de positie van een website in de zoekresultaten. Zorg er in ieder geval voor dat je website voldoet aan bovenstaande criteria. Vervolgens is het natuurlijk van belang om te zorgen voor de juiste content en goede inkomende links.

1 reactie

  1. Remco Tolsma

    Naast het toevoegen van een meta language header, is het misschien ook nuttig om het ‘lang’ attribuut in te zetten.

    Voor een Engelse pagina zou je dan het volgende kunnen opnemen:

    Duits:

    Nederlands:

    Op deze manier kun je ook meerdere talen binnen 1 pagina classificeren. Bijvoorbeeld:

    Nederlands.
    Deutsch.
    English.

    Wat voor invloed dit precies heeft op zoekmachine optimalisatie weet ik niet.

Altijd op de hoogte blijven?