Pronamic heeft voor diverse organisaties Google Adwords campagnes in beheer. Daarnaast helpen wij ook bedrijven met het starten van campagnes of geven wij alleen advies of een jaarlijkse APK. Pronamic heeft inmiddels aardig wat ervaring in het beheren van Google Adwords accounts en wij proberen ook constant bij te blijven en in te spelen op de nieuwste ontwikkelingen.
Wanneer Pronamic wordt uitgenodigd voor een gesprek over Google Adwords dan merk ik dat soms met wat simpele wijzigingen de campagne een stuk effectiever kan. Een aantal van deze simpele wijzigingen heb ik gebundeld en hieronder beschreven.
- Kies specifieke zoekwoorden.
- Zorg ervoor dat je zoekwoorden en de pagina waarnaar je linkt perfect bij elkaar aansluiten.
- Verdiep je in je consument. Wat voor types zijn het, op wat voor woorden zoeken zij en welke informatie verwachten ze te vinden.
- Gebruik relevante teksten in je advertenties. Een tekst als ‘klik hier’ voegt bijvoorbeeld niks toe.
- Plaats in de advertentieteksten een roep om actie. Goede termen zijn dan bijvoorbeeld: boek vandaag met korting, bekijk onze klantenlijst, download onze brochure, bekijk onze handige tips, schrijf u in voor ons spreekuur, etc.
- Wees voorzichtig met het noemen van prijzen in de advertentie. Er zijn maar drie redenen waarom het nuttig kan zijn dat u prijzen noemt: u bent veel goedkoper dan de concurrent, de concurrentie noemt geen prijzen, de prijs speelt een belangrijke rol bij de keuze van aankoop. Wanneer je een prijs in de advertentie noemt moet je uiteraard niet vergeten om regelmatig te controleren of de prijs nog klopt.
- Gebruik afkortingen in je advertentie maar houdt de advertentie wel leesbaar en professioneel.
- Zorg voor relevante URL’s. Een advertentie over computers is beter wanneer je linkt naar de domeinnaam: www.bedrijfsnaam.nl/computers
- Gebruik niet te veel keywords in één campagne. Het is dan vaak beter om een extra campagne erbij te maken.
- Probeer en varieer zoveel mogelijk met keywords. Je kunt dan denken aan enkel- en meervoud maar ook aan verkeerd gespelde woorden.
- Sluit bepaalde woorden uit. Door veel bezoekers wordt het internet gebruikt als informatiebron en niet als een medium voor het kopen of selecteren van een product. Het is niet de bedoeling dat deze mensen misbruik maken van je dure Adwordsbudget. Een voorbeeld: internetters die zoeken op ‘computer kopen’ wil je als computerleverancier wel op je website hebben, personen die echter zoeken op de combinatie ‘computer problemen’ wil je niet op je website hebben. Het woord ‘problemen’ kun je daarom beter ontsluiten.
- Maak ook campagnes gespecificeerd op locatie en maak ook gebruik van het feit dat de lezers van die advertentie alleen maar uit dat gebied komen. In een campagne die alleen in Amsterdam is te zien zou bijvoorbeeld prima kunnen staan: ‘goedkoopste van Amsterdam’ e.o.’ of ‘leverancier van Ajax’.
- Om het Adwordsbudget te verlagen is het soms zinvol om je niet altijd te focussen op de nummer één of twee positie. De nummer drie positie kan soms even effectief zijn terwijl de kosten een stuk lager zijn.
- Combineer je Adwordscampagne ook met de offline communicatie. Zorg dat je bij Adwords bent te vinden op (steek) woorden die je ook bij je campagne gebruikt. Doe je dit niet dan zorgt de concurrent er wel voor dat hij op deze woorden is te vinden en dat zou jammer zijn. Jij betaald de dure campagne en hij gaat er met de winst vandoor. Uiteraard is het ook een mogelijkheid om het om te draaien.
- Gebruik je populaire keywords ook in je offline communicatie. Wanneer een populaire keyword ‘zoekmachine optimalisatie’ is i.p.v. ‘SEO’ zet dan in je folder of flyer ook de term zoekmachine optimalisatie. Blijkbaar is dat een term die je klanten beter begrijpen.
- Meet elke actie die je onderneemt. Met Adwords en Google Analytics kun je elke actie die je onderneemt meten. Doe dit en stuur wanneer dit gewenst is bij.
Met deze tips is het mogelijk om een goede basis te leggen voor het starten en onderhouden van je Adwordscampagnes. Daarnaast blijft het een kwestie van geduld, tijd en nauwlettend de laaste ontwikkelingen blijven volgen. Mocht je nog meer informatie willen dan is dit mogelijk. Je kunt de door ons eerder geschreven artikelen lezen of contact met ons opnemen.