Kerken maken al een flink aantal jaren gebruik van het medium internet. Ook Pronamic heeft al diverse projecten voor kerkelijk Nederland mogen uitvoeren. Uiteraard met veel plezier maar je moet wel kritisch blijven. Een media uiting voor een kerk ontwikkelen is namelijk wat anders dan voor een ‘gewoon’ bedrijf. Een kerk stelt vaak specifieke eisen met betrekking tot budget, onderhoud en het bereiken van de doelgroep.
Het ontwikkelen van een goed en effectief mediaproduct, zoals bijvoorbeeld een internetsite, is daarom vaak een hele uitdaging. Een uitdaging die veel kerkelijke gemeentes nog niet goed zijn aangegaan en dat is jammer. Hierdoor blijft de media uiting van een kerk vaak beperkt tot een standaard internetsite met soms een digitale nieuwsbrief.
Enerzijds is deze houding logisch. Optimaal gebruik maken van het medium internet vergt een investering van tijd, kennis en geld. Drie zaken waar de gemiddelde kerk niet in overvloed over beschikt. Het internet blijft daardoor bijzaak en komt vaak terecht op de schouders van een goed bedoelende vrijwilliger. In een aantal kerken heeft deze aanpak prima gewerkt. Feit is echter wel dat alles afhangt van de kennis van de vrijwilliger(s). En dat kan jammer zijn omdat het internet absoluut een aantal voordelen biedt:
- de werkdruk voor vrijwilligers kan worden verlicht;
- slapende en actieve leden kunnen beter en juister worden geïnformeerd naar gelang hun interesses;
- geïnteresseerden kunnen eenvoudiger worden bereikt.
Er gloort echter hoop. Ik krijg namelijk de laatste tijd de indruk dat de kerken een actievere houding aan het innemen zijn. Misschien kun je zelf wel zeggen dat de kerken een nieuwe fase ingaan. De christelijke gemeenschap wordt Web 2.0 ready. En dat kan positief uitpakken. Zo kan de kerk er niet alleen voor zorgen dat de kerk informatie weggeeft maar ook ontvangt. Een aantal voorbeelden van goede Web 2.0 acties:
- Blog van predikant;
- LinkedIn group;
- Online volgen van een kerkdienst;
- Verscheidene goedlopende fora.
Uiteraard zijn op deze initiatieven, en de invulling daarvan, ook weer veel plussen en minnen te verzinnen. Feit blijft echter dat de kerken de juiste weg zijn ingeslagen en dit leidt tot de nodige interactie. Voor mij daarom reden genoeg om deze iniatieven te blijven volgen en erin mee te participeren.
Persoonlijk ben ik benieuwd of jij nog leuke Web 2.0 initiatieven of ideeën weet. Zo ja, plaats dan een reactie.
1 reactie
Interessant blog, wat hier een leuk op aansluit is http://www.marketingindekerk.nl, een vrij nieuwe blog dat aandacht geeft aan de manier waarop een kerk zijn boodschap verpakt en verkoopt. Dit blog is onlangs gestart door een aantal mensen met veel ervaring op dit gebied. De moeite van het lezen zeker waard.