8 promotietips voor je website

Remco 22 maart 2009

Pronamic is al een aantal jaren actief in het ontwikkelen en promoten van websites. Ikzelf heb in de afgelopen jaren ontdekt dat er honderden manieren zijn om een website te promoten. In dit artikel zal ik aandacht besteden aan een aantal promotie technieken die ikzelf ook regelmatig toepas.

Visitekaartjes

Als ondernemer zou je ze altijd bij je moeten hebben, visitekaartjes. Het is ook aan te raden om je website adres op dit kaartje te hebben staan. Net zoals in een advertentie kun je op een website veel meer informatie kwijt dan op een visitekaartje. Mocht je foto’s van jezelf op je website hebben dan kunnen mensen ook direct zien welk gezicht ook alweer bij dat ene kaartje hoorde.

Advertenties

Ik zie regelmatig advertenties in kranten waarin niet een website adres staat. Op een website kun je veel meer informatie kwijt dan in een advertentie. Het is daarom vrijwel altijd zinvol om in een advertentie te verwijzen naar een website. Er zijn nog steeds mensen die eerst de krant lezen voordat ze het internet afzoeken. Dus gebruik je advertenties in kranten, clubbladen, etc. om je website te promoten.

E-mail handtekening

Voeg aan de e-mailberichten die je verstuurt een korte tekst toe. Ik heb bijvoorbeeld het volgende standaard onder mijn e-mailberichten staan:

Remco Tolsma

Webontwikkelaar

http://www.remcotolsma.nl/

https://www.pronamic.nl/

Ik gebruik iets vergelijkbaars op online fora. Iedereen die online met mij communiceert, zou geen moeite moeten hebben om mijn website te vinden.

E-mail nieuwsbrief

Begin met het versturen e-mail nieuwsbrieven. Plaats op je website een formulier zodat mensen zich kunnen aanmelden voor een nieuwsbrief. Stuur vervolgens wekelijks, maandelijks of jaarlijks een e-mail nieuwsbrief en verwijs daarin naar je website. Pronamic verstuurt één keer in de twee maanden een nieuwsbrief. Hierin is meer informatie over ons bedrijf, producten en diensten te vinden. Daarnaast verwijzen we naar recente weblog artikelen.

Artikelen

Schrijf artikelen over je vakgebied en verwerk je website adres daarin. Publiceer vervolgens dit artikel op verschillende websites, magazines, kranten, clubbladen, etc. Er zijn talloze websites waar je gratis artikelen kunt publiceren. Eventueel kun je deze artikelen ook gebruiken om een weblog te starten.

Populaire weblogs

Zoek populaire weblogs die gerelateerd zijn aan je eigen website. Probeer met enige regelmaat feedback te geven op de artikelen. Vermeld daarbij uiteraard ook de link naar je eigen website. Zorg er wel voor dat de feedback nuttig is en niet als ongewenst (spam) over komt. Door regelmatig nuttige feedback te geven zullen bezoekers van de weblogs ook je eigen website gaan bezoeken.

Links uitwisselen

Wissel links uit met gerelateerde websites. Zorg ervoor dat het niet concurrenten zijn, maar dat ze wel dezelfde doelgroep hebben. Hierdoor krijg je de gewenste mensen op je website. Een bijkomend voordeel is dat je website ook hoger gewaardeerd zal worden door de zoekmachines.

Web directories

Meld je website aan bij web directories. Een web directory is een verzameling van links die ingedeeld zijn in een boomstructuur van categorieën. Veel web directories hebben miljoenen websites geïndexeerd. Zoekmachines zoals Google steunen daarom erg op deze webdirectories. Als je website wordt opgenomen in een web directory zal dit vaak ook resulteren in een hogere notering bij de zoekmachines.

Een hele bekende web directory is het Open Directory Project, ook wel DMoz genoemd.

Conclusie

Als je van je website een groot succes wilt maken zorg er dan voor dat je toch minimaal 2 uur per week besteed aan promotie. Hoe vaker verwezen wordt naar je website, het zij digitaal of op papier, hoe meer opdrachten je binnen zult krijgen.

2 reacties

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?