Structureren van een weblogartikel: de 4P’s

Jan Lammert 16 februari 2009

Het schrijven van een blog is een vak apart. Lezers moet je vanaf de eerste zin kunnen interesseren. Wanneer ik een blog schrijf voor Pronamic maak ik soms verschillende versies. Ik merk dat de ene versie vaak net wat aantrekkelijker is om te lezen is dan de ander. Hoe dit komt? Uiteraard door de opmaak en de lay-out. Maar grotendeels heeft het ook te maken met de structuur van je artikel. Daarom in dit stuk een aantal handige tips over hoe je je artikel kunt structuren.

De klassieke, en meest gebruikte, methode om je artikel te structuren is de AIDA methode en de omgekeerde piramide methode. Inderdaad handige methodes maar in de praktijk soms lastig uit te voeren. In een artikel van Brian Clark wordt ingegaan op de 4 p’s methode. Een methode die naar mijn inziens meer toegepast is op het internet en volgens mij een handig hulpmiddel is voor het schrijven van een goed weblogitem. Laten we de 4P’s een keer bij langs gaan:

Promise. De eerste P is van Promise, belofte. In de titel, subtitel of eerste zin moet meteen al de vraag worden beantwoord: wat zit erin voor mij? Waarom is dit artikel interessant voor mij? Wanneer deze vraag niet goed wordt beantwoord of niet interessant is, is het meteen afgelopen. De aandacht van de lezer verslapt of de interesse om door te lezen is weg. Begin een blogartikel daarom met een interessante stelling of vraag.

Picture. De tweede P is van Picture oftewel de P van Plaatje. Wanneer je de aandacht hebt van de lezer leg je de lezer uit wat hij van dit artikel kan verwachten. Benoem de voordelen en vertel deze voordelen op zo’n wijze dat de lezer als ware de voordelen al ziet in zijn persoonlijke situatie.

Proof. Persoonlijk vind ik dit een belangrijke P. Op het internet wordt veel beweerd en geschreven. Wanneer je je stelling of vraag kunt onderbouwen met statistieken en theorieën dan ben je onderscheidend bezig. Schuw in deze fase daarom niet het gebruik van links die je theorie onderbouwen niet.

Push. Was de P van Proof al belangrijk, dit is verreweg de belangrijkste P. Hiervoor schrijf je een artikel om de lezer over te halen om actie te ondernemen. Beschrijf de te ondernemen actie duidelijk en maak eventueel gebruik van een samenvatting om de ondernemen actie te onderbouwen.

Deze 4P’s, Promise, Picture, Proof en Push kunnen prima als leidraad gelden voor het schrijven van een weblogartikel. Uiteraard zijn ze niet heilig maar met name als een artikel het net niet is, dan zijn deze 4P’s erg handig om toch het gewenste resultaat te behalen. Probeer het een keer uit en mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag. Succes.

2 reacties

  1. Ik heb het hele artikel gelezen dus dit artikel bevat de 4P’s :) Goede Punten!

Altijd op de hoogte blijven?