De zoekmachine optimalisatie ABC

Jan Lammert 19 januari 2009

Het internet vind ik persoonlijk een geweldig medium. Nog nooit eerder is op zo’n eenvoudige wijze zoveel informatie vrij gekomen. Zaken waar je eerst nog geen verstand van had worden met één zoekopdracht meteen een stuk duidelijker. Dat ik niet de enige ben die het leuk vind om nieuwe onderwerpen op te zoeken en uit te pluizen merk ik alleen al aan de mailtjes die ik van onze klanten krijg. Vragen als, wat betekent CPC en hebben wij ook landingpages, zijn vragen die ik met enige regelmaat mag beantwoorden. Daarom voor mijn klanten en voor alle andere nieuwsgierigen een korte ABC van de belangrijkste zoekmachine optimalisatie woorden.

  • Adwords, het advertentieprogramma van Google. Met behulp van Google Adwords bent u in staat om te adverteren op het advertentienetwerk van Google en aan de rechterkant bij de zoekresultaten die Google met haar zoekmachine generereert.
  • Black hat SEO. Buiten de algemene richtlijnen van een zoekmachine om proberen een website te promoten. Black hat SEO levert een penalty (straf) op wanneer een zoekmachine erachter komt dat je buiten de richtlijnen om werkt..
  • Campagne. In een campagne bij Google Adwords staan alle gegevens betreffende de advertenties die u over één specifiek onderwerp bent gestart. Te denken valt dan aan dagbudget, de taal en locatie of de einddatum.
  • CPC zijn de kosten die u per klik betaalt wanneer iemand op uw betaalde advertentie heeft geklikt.
  • Dagbudget. Bij Google Adwords is het mogelijk om een bedrag per dag te spenderen. Het hoogte van dat bedrag wordt een dagbudget genoemd.
  • Entry page. De pagina die de bezoeker van uw website als eerste bezoekt.
  • Frames. Een website gebouwd met behulp van frames zijn in het algemeen lastiger te positioneren.
  • Google Supplemental Index is een overzicht van pagina’s met een lage trustscore doordat ze gebruik hebben gemaakt van dubbele content, of complexe URL’s.
  • Hidden Text is het publiceren van tekst speciaal bedoeld voor de zoekmachine. Een gewone bezoeker kan deze tekst niet lezen omdat de tekst bijvoorbeeld dezelfde kleur heeft als de achtergrond. Werken met Hidden Text is een Black Hat techniek en kan worden afgestraft.
  • Inbound Link. Een link van de ene pagina naar de andere pagina op dezelfde website.
  • De Klikfrequentie vaak beter bekend als de CTR (Click Through Rate). De klikfrequentie geeft de freqentie weer van uw zoekwoord tussen het aantal vertoningen en het aantal klikken.
  • Landingpage. Een pagina die speciaal is gebouwd voor zoekmachine optimalisatie. Deze pagina maakt vaak geen onderdeel uit van de gewone website maar is alleen maar te vinden via de zoekmachine. Op deze pagina staat veel informatie over het zoekwoord waarmee men hoog wil komen.
  • Meta Discription Tag. Onderdeel van de broncode van een webpagina waar men beknopte informatie over de specifieke webpagina kan plaatsen. Deze beschrijving wordt gelezen door de zoekmachines.
  • Natural Listings, deze term is vaak beter bekend als Organic Search en zijn de zoekresultaten die bij de gewone, niet betaalde, zoekresultaten tevoren komen.
  • Outbound Link is een link van uw website naar een andere website.
  • Page Rank. Een systeem bedacht door Google waarmee websites kunnen worden beoordeeld op relevantie.
  • Revisions Online. Andere zoeksuggesties die onderaan de pagina met zoekresultaten staan.
  • Spideren. Een zoekmachinerobot spidert. Spideren is kortweg het doorzoeken van uw website naar informatie.
  • Tekstadvertentie. De tekstadvertentie bestaat alleen woorden en bevat een koppeling naar uw website. De tekstadvertentie wordt gegenereerd met behulp van Google Adwords.
  • Uniform Resource Locator is beter bekend als URL en is het unieke adres van een webdocument.
  • Vertoning. Een vertoning is het aantal keren dat uw advertentie wordt weergegeven in het Google advertentienetwerk.
  • Zoekrobot. De robot van Google (of een andere zoekmachine) die websites doorzoekt op informatie. Het is belangrijk dat een robot zo goed mogelijk uw website kan doorzoeken. Hoe meer informatie hoe hoger de kans dat u hoog komt te staan bij de zoekmachineresultaten.

1 reactie

Altijd op de hoogte blijven?