Crowdsourcing, een objectieve aanvulling

Jelke 25 januari 2009

Onlangs waren er veel berichten over het passeren van de 1 biljoen miljard gebruikers op internet. Een enorm publiek en nog meer kansen. Maar wat zijn de mogelijkheden van een dergelijk groot publiek? Een korte introductie en uitleg van de term crowdsourcing.

We kunnen vanuit eigen perspectief uitgebreide doelgroepanalyses maken, maar nooit zal je 100 procent de juiste conclusie kunnen geven of het beste resultaat kunnen behalen. Om toch het gewenste resultaat te behalen is er nog de mogelijkheid van crowdsourcing.

Bij crowdsourcing maakt een organisatie of persoon gebruik van een groep gemotiveerde mensen die een reactie geven op een idee of een product. Internet is hierbij het beste medium om een dergelijk proces te testen. Ieder individu heeft een eigen mening en kan deze gemakkelijk uiten via het internet. Als voorbeeld noem ik LinkedIn. Een gebruiker is in staat om een groep aan te maken gebaseerd op interesse, sport of werkgebied. Een organisatie die op dezelfde markt actief is kan zich bij deze groep aansluiten. De organisatie is hierdoor in staat om zijn ideeën of producten te testen of onder de aandacht te brengen bij de perfecte doelgroep.

Het grote voordeel van crowdsourcing is dat de organisatie zonder veel kosten zijn product onder de aandacht kan brengen bij mogelijke afnemers. De afnemers zijn nu in staat om het betreffende product zoveel mogelijk naar eigen wens te wijzigen of aan te vullen.

Een ander gerelateerd voorbeeld is Wikipedia. Ieder individu op internet is in staat om zijn of haar kennis met iedereen te delen. Anderen zijn hierna in staat om het artikel aan te vullen of te perfectioneren. Na verloop van tijd ontstaat er een perfect artikel waar heel veel mensen wat aan hebben.

De ontwikkelingen op het gebied van sociale media zijn natuurlijk alleen maar positief voor crowdsourcing. Gebruikers maken groepen aan waar organisaties weer op kunnen inhaken. Heeft uw bedrijf een brede doelgroep zoals studenten, of juist een hele specifieke doelgroep zoals de lokale muziekvereniging. Via een website als Hyves zijn vrijwel alle doelgroepen te vinden/ te benaderen.

Enig nadeel is dat crowdsoucing vrij intensief en tijdrovend is, maar in vrijwel alle gevallen leidt het proces tot een beter en succesvoller resultaat. Het zou jammer zijn om een dergelijk concept te laten lopen, vooral in een tijd van minder uitgaven en verdere onzekerheden.

2 reacties

Altijd op de hoogte blijven?