Iedereen kent het font/lettertype Comic Sans. Van jongs af aan wordt dit font al gebruikt. Kinderen op de basisschool gebruiken het zeer waarschijnlijk voor hun eerste boekverslag. Dat deed u waarschijnlijk ook. Ik ook moet ik eerlijk bekennen. Onlangs zag ik vergadernotulen van mijn moeder, font… Comic Sans. Een simpele zoekopdracht bij Google Afbeeldingen gaf “circa 886.000” resultaten. In de Drachtster Courant stonden onlangs twee advertenties waarbij Comic Sans werd gebruikt. Wat is de geschiedenis van dit font en waarom wordt dit font relatief vaak gebruikt (ook zakelijk)? Voor mij reden om een klein onderzoekje te doen.
De geschiedenis in feiten:
- Ontwikkeld door Vincent Connare
- Uitgebracht door Microsoft in 1994
- Ontworpen als casual lettertype voor informele documenten
Comic Sans werd heel snel een populair font bij de ‘gewone man’. Zij vinden het een geweldig font, waar designers het deze vreselijk vinden. Ook zakelijk wordt het font regelmatig gebruikt. Meestal gaat het om doe-het-zelf advertenties. Een informele uitstraling is vaak de bedoeling. Met Comic Sans slaagt men daar zeker in, maar doet de uitstraling ook meteen amateuristisch overkomen.
Als ik ga bedenken waarom Comic Sans relatief vaak wordt gebruikt kom ik tot het volgende. Windows XP wordt standaard met 58 fonts geleverd. De ‘gewone man’ heeft alleen deze fonts tot zijn beschikking. Aangezien de fonts Arial, Times New Roman en Verdana meer voor de formele communicatie wordt gebruikt, gaat men op zoek naar een ander font. Bij het zoeken naar een ander font, komt in alfabetische volgorde Comic Sans als eerste voorbij. Men is tevreden met het resultaat en de zoektocht naar een ander font wordt gestaakt.
Het heeft volgens mij niet te maken met pro of anti Comic Sans zijn, maar juist met het kennisniveau van de mogelijkheden welke fonts en vormgeving te bieden hebben. De ‘gewone man’ is heel snel tevreden met het resultaat, maar slaat de plank mis en een advertentie bereikt niet het gewenste doel.
Advies
Ik adviseer iedere doe-het-zelver om eerst bij een kenner/professional te informeren naar de mogelijkheden. Vaak wil hij/zij je wel een stap in de goede richting helpen zetten of een communicatie-uiting volledig ontwikkelen. Het zij wel/niet tegen betaling.
U kunt bij Pronamic altijd advies vragen of informeren naar de mogelijkheden. Ik of een andere vormgever van Pronamic kan u vrijblijvend adviseren.
1 reactie
Zie ook dit: