Change was het leidende thema van Barack Obama. Veel zaken op het gebeid van veiligheid, buitenlands beleid en gezondheidszorg zouden, als het aan hem lag, worden gewijzigd. Uiteraard is het goed dat op het gebied van gezondheidszorg en veiligheid zaken veranderen. Voor een communicatiebureau is dit echter minder interessant. Wat wij weer interessant vinden is dat de manier van communiceren door het Witte Huis nu ook daadwerkelijk lijkt te veranderen.
Echt verrassend is dit opzich niet. Iedereen die Barack Obama gevolgd heeft tijdens zijn verkiezingstournee kan weten dat zijn persoonlijke website vol met Web 2.0 applicaties zit. Daarnaast was zijn persoonlijke strijd voor het behoud van zijn blackberry en de klachten van zijn medewerkers dat het Witte Huis zo ouderwets was qua communicatie al vege tekenen aan de wand. Nu is echter definitief de kogel door de kerk en bevestigd Macon Philips de nieuwe directeur New Media van Het Witte Huis dat er een aantal nieuwe zaken op stapel staan. Hieronder de grootste veranderingen op een rijtje:
- Op de website is een briefingroom toegevoegd. Hier zijn alle evenementen, blogs, foto’s en nieuwe wetten te vinden.
- Alle wetten die Obama gaat ondertekenen zijn eerst online te vinden op de website en burgers kunnen commentaar toevoegen.
- Alle wetten en regels en opdrachten die Obama geeft worden zoveel mogelijk openbaar gemaakt op de website.
- Er is een blog op de website van het Witte Huis toegevoegd.
Interessante ontwikkelingen en vergeleken met het oude systeem zeker een flinke ‘change’. De komende maanden maar flink de website in de gaten houden en kijken of Obama zijn belofte kan waarmaken. Wordt vervolgd.
1 reactie
Punt drie van je opsomming schijnt lastig te realiseren zijn: https://www.politifact.com/truth-o-meter/promises/obameter/promise/234/allow-five-days-of-public-comment-before-signing-b/