Een alternatief voor eyetracking

Pronamic 16 december 2008

Eyetracking, u zult er vast en zeker eens van gehoord hebben. Met eyetracking krijgt u inzicht in het kijkgedrag van de website bezoekers. Een speciale camera kan de oogbewegingen volgen om zo te bepalen waar de bezoeker naar kijkt. Eyetracking is een uitstekend middel om inzicht te krijgen in het bezoekgedrag van bezoekers. Het grote nadeel van eyetracking is dat de apparatuur erg duur is. Onlangs kwam ik een gratis alternatief voor eyetracking tegen, namelijk Feng-GUI.

Met Feng-GUI kunnen heatmaps gegenereerd worden. Een heatmap is een visuele weergave van de grootste aandachtspunten van een website, foto of banner. Feng-GUI simuleert aan de hand van een ingewikkeld algoritme de oogbewegingen van een mens, zo beweren de makers van deze tool. Met Feng-Gui zouden dus net als bij eyetracking de aandachtspunten van een website bepaald kunnen worden. Het enige grote verschil is dat bij eyetracking echte mensen worden gebruikt en Feng-gui een berekening uitvoert om de aandachtspunten te bepalen. Uiteraard ben ik benieuwd naar de resultaten van Feng-GUI en heb ik een heatmap van de homepagina van de Pronamic website gegenereerd.

Wat hier uit opvalt, is dat de banner links onderin en het portfolio item rechts de meeste aandacht trekken. Een resultaat wat ik had verwacht, aangezien deze twee onderdelen ook veel aandacht zouden moeten trekken. Echter, als we deze heatmap moeten geloven wordt er niet naar de navigatie en content van de website gekeken. Dit verbaast mij aangezien mijn ogen al snel op de navigatie gericht zijn. Ik vermoed dat het programma de elementen met hoge contrasten bestempeld als belangrijkste factor voor een aandachtsgebied. Dit is echter te kort door de bocht om een aandachtsgebied te bepalen. Uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat banners vaak als onbelangrijk worden geacht en dat de focus hier dan ook niet snel op zal liggen.

Hoewel Feng-GUI geen vervanger is voor eyetracking, kan wel een goede indicatie geven van de belangrijkste aandachtsgebieden van een website. Erg handig voor het testen van bijvoorbeeld een nieuw onderdeel op uw website.

0 reacties

Altijd op de hoogte blijven?