De voorspelling van mijn collega anderhalf jaar geleden dat het internetgebruik via de mobiele telefoon flink zou groeien is uitgekomen. Vodafone registreerde in één jaar tijd een groei van 50% en KPN zelfs een groei van 60%. Daarnaast zorgt nu ook T-Mobile met de iPhone voor een flinke groei van het aantal internetters via de mobiele telefoon. Mijn voorspelling is dat deze groei nog een tijd door blijft gaan. De grote vraag is daarom ook: Bent u wel aanwezig op het mobiele internet? Nog niet? In dit artikel alvast 5 tips voor een goede start:
- Begin bij de basis. Voordat u hals-over-kop een nieuwe mobiele website laat ontwikkelen beantwoord eerst de 4 W’s. Wie, wat, welke en waarom. Wie moet de website maken en onderhouden, wat wil ik doen, welke resultaten wil ik zien en waarom wil ik een internetsite voor mobiele telefoons?
- Less is more. Wordt u bij een gewone website al moe van de vele verschillende browsers, versies en schermresoluties? Maak u borst dan maar nat. Het mobiele internet kent nog veel meer versies, schermresoluties en besturingssystemen. Een webapplicatie ontwikkelen die optimaal wordt weergegeven in alle soorten beeldschermresoluties en besturingssystemen is daarom bijna niet te doen. Vandaar de regel: less is more. Hoe minder tierelantijnen hoe groter de kans dat men de informatie kan lezen die men wil lezen. Overigens is het wel mogelijk dat een website een besturingsysteem of schermresolutie herkent. De website kan zich dan automatisch aanpassen aan instellingen van de mobiele internetter.
- Maak in ieder geval een bedrijfssite aan voor de mobiel en registreer uw internetdomein voor mobiel internet. De mogelijkheden voor een bedrijf om in contact te komen met mobiele internetters zijn divers. Het kan met behulp van een sms-campagne, of/en door het aanbieden van een aanlokkelijke webapplicatie. Zorg er in ieder geval voor dat uw bedrijf een bedrijfssite heeft met daarop de contactgegevens. Deze bedrijfssite begint dan niet met www maar met alleen een m. De url van uw mobiele website is dan m.naamvanuwbedrijf.nl. Een andere mogelijkheid is door een .mobi extensie achter uw website te plaatsen. De url van uw mobiele internetsite is dan .
- Mobiele internetters zijn andere internetters dan gewone internetters. De meest gemaakte valkuil is dat bedrijven denken dat alle internetters dezelfde wensen hebben. Met name internetters die surfen via de telefoon hebben hele specifieke wensen. Een huidige bedrijfswebsite geschikt maken voor een mobiele telefoon is daarom niet de gewenste situatie. Speel in op de wensen van de mobiele internetter!
- Schrik niet van tegenslag. De ontwikkelingen m.b.t. het internetten op de mobiele telefoon volgen elkaar snel op. Dit genereert volop kansen. Waar kansen zijn, zijn echter ook tegenslagen. Schrik hier echter niet van maar leer ervan. Wellicht gaat het een volgende keer beter en bent u weer een stap verder op het gebied van mobiele internet dan uw concurrent. Daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk om gewoon klein te beginnen.
Mocht u na het lezen van deze 5 tips nog meer informatie willen? Dit is mogelijk. Op de website van Wap Review is een interessant verslag over het Mobiel 2.0 Event te San Fransisco te lezen. Uiteraard is het ook mogelijk om gewoon contact met ons op te nemen.