Community marketing is één van de grootste trends van 2008 dit naast 50+-marketing en e-communication. Community marketing is een groot deel van een sociale media strategie. Bij community marketing gaat het om het bouwen van een community/groep rond een merk waarbij de klant centraal staat. Deze klanten worden fans van het product en treden binnen hun sociale netwerk op als vertegenwoordiger voor het betreffende product.
Maar community marketing is niet het enige element binnen sociale media, de term sociale media bestaat onder andere uit: Social Networking, Video Sharing, Photo Sharing, Blogging, Micro Blogging, RSS, Widgets, Chatrooms, Message boards en Podcasts. Een hele lijst waar veel ondernemers nog nooit iets mee gedaan hebben. De onderneming zelf neemt al genoeg tijd en energie in beslag. Om toch meer profijt te halen uit sociale media geef ik u een paar korte tips.
Luister, lees en leer
Loop niet te hard van stapel en begin niet te snel met het opstarten van uw eigen groep om daar uw boodschap/ dienst te slijten. Kijk eerst eens naar concurrenten en succesvolle ondernemingen op het gebied van sociale media. Luister, lees en leer hoe zij hun merk en product via bijvoorbeeld een corporate blog aanprijzen.
Participeer en meet
Participeer, dit kan in de vorm van aanhaken bij een bestaande sociale media activiteit of start zelf iets bijvoorbeeld door te micro bloggen. Meet wat voor effect het betreffende initiatief heeft. Meten is weten! Een groot voordeel van digitale marketing is dat u alles kunt meten. U heeft u vast wel eens afgevraagd wat voor nut heeft mijn advertentie in de krant of tijdschrift. Bij digitale marketing is dit alles te achterhalen. Elementen waar je bij sociale media op kunt letten en op kunt meten zijn:
- Hoe vaak wordt je merk genoemd?
- Hoe veel commentaren naar aanleiding van een post
- Aantal terugkoppelingen naar een post
- Aantal vrienden
- Aantal stemmen, sterren en beoordelingen
- Kwaliteit van een post (is de toon positief of negatief)
Zijn de resultaten gewenst, ga zo door. Zijn de resultaten minder positief, luister naar de groep om uw merk heen en blijf aanpassen en proberen. Uiteindelijk zal er een fanatieke groep/community om uw merk ontstaan die uw dienst of product zeker zullen aanprijzen bij derden. In mijn volgende bericht zal ik met een aantal concrete voorbeelden van sociale media komen.
U bent nog niet overtuigd of u ziet het nut nog niet in van sociale media? Of u heeft geen tijd voor een dergelijk initiatief. Neem gerust eens contact met mij op en ik zal u uitgebreid te woord staan en u de verschillende opties voorleggen.